Učitelj

Značaj Dr. V. A. Laja 699

načela vaskolike ljudske aktivnosti, do osnovice vaskolikog vaspitanja. Ovo je njegov pedagoški osnovni princip. Iz оуе озпоупе ideje Laj stvara svoju školu rađa (Tatschufe), od primarnog načela: aktivnosti i razvića, ili vaspitanja u širem smislu, na škol. nastavu.

U Lajevoj školi rađa, nastava je sinonimna sa vaspitanjem. Vaspitanje je život; školska nastava je deo ovog Života. Како: treba predavati u novome smislu jeste drugi Lajev problem. Ovonas dovodi do njegovog eksperimentalnog rada, do njegove: eksperimentalne didaktike.

Pa ni individualna mišljenja i praklične činjenice O суји,. organizaciji i metodi ne dozvoljava Laj da vise u vazduhu. Ujedinjavajućem načelu dozvoljava зе da rađi i on stvara i nudi čovečansivn jedan jedinstveni školski sistem sa ciljem, organizacijom, nastavnom OSnOvOm, metodom i duhom, kao otelovljenje osnovnog pedagoškog načela i praktičnog sreistva: vaspitanja pomoću života.

Lajeva eksperimentalna didaktika jeste izraz naučne tenđencije u sađašnjici, ona se naročito karakteristiše · novim načinom procedure koja je prenešena iz prirodnih nauka. Eksperimentalna didaktika, u svojim aktima, ne zavisi od prostog mnenja iii od slučajnog nekontrolisanog iskustva; naučna osnovica lakta zahteva sistematski kontrolisano proučavanje i primenu, to traži univerzalnu valjanost za svoje zakone i uopštavanja.

Eksperimentalna didaktika ne može se pOSVĆ osloniti na mrvice što padaju sa psihološkog stola; ona se mora držati Svog sopstvenog gledišta; ona mora realizovati svoje sopstvene probleme svojstvene samo njojzi. Pomoću obazrivog, kontrolnog posmatranja pomoću overovljene statističke organizacije, pomoću shodnog eksperimentisanja, sve rukovođeno svojim jedinstvenim ciljem, svojim sopstvenim gledištem, eksperimentalna didaktika mora sabrati svoje podatke, prosuđivati i uopštavati samo u saglasnosti sa onim što se naučno ustanovilo. Ona mora izbegavati ČistO: individualno mišljenje i ličnu predrasudu; ona. mora izbegavati sve uopštavane zaključke koji nesu dokazani kao univerzalno: primenijivi. | ___Esperimentalna didaktika nije čitava eksperimentalna pedagogija, već samo onaj njezin deo koji se odnosi na proceduru aktualne školske sobe, na metođe koje se upotrebljavaju u obučavanju specijalnih nastavnih predmeta, u didaktici. Ona nastoji