Učitelj

7702 Учитељ

9. Iz njegove teorije o broju, Laj je izradio praktičku metodu “procedure u osnovnoj nastavi koja ne samo da đozvoljava početnu percepcijonu aktivnost, već služi i za duhovno дејепје 1 ujedinjaмапје, апан штапје i brojanje, što je neophodno za potpuno shva<anje brojnih pojmova.

4. Njegov „Rukovođ za prvu školsku godinu“ koga је оп napisao u društvu sa svojim drugom, M. Enderlinom daje praktički tok procedure u obuci prve školske godine.

5. Eksperimentalna didaktika, čineći osnovicu ispitivanja za praktične razredne metode, jeste, po svoj prilici, njegov najveći prilog prosvetno-školskoj praksi.

6. Dođuše fundamentalni prilog Lajev ne sastoji se u onome što je on sam postigao do danas; to se više sastoji u ројепс!jalnostima njegovih drugih priloga, u mogućnostima koje su Stvorene pomoću njegovog pedagoškog vjeruju i njegove eksperimentalne didaktike.

Da završimo ovo nekoliko redaka i sa kritičkim pogledima na Lajevu didaktiku. U svojim kritičkim nastojanjima Swinburn je isticao vrednost „veštine nežnog hvalenja* (arf of genftle praising). Ova vredi ne samo za lepu književnost već i za vaskoliki život. Ali je tu i ovde raditi po onoj našoj narodnoj — „ni po babu ni po stričevima, već po pravdi Boga istinoga“ — jer sam ubeđen da ni jedna od kritičkih primedaba što ću ovde istaći ne će ni malo izobličiti vrednost Lajevih nastojanja. Ove moje primedbe predstavljaju, pa ma one izgledale da su i negativne, zdravo odavanje pošte značaja Lajevog rada. ·

Svrha ovih primedaba nije da se ruši, več baš da se gradi; ona se iskreno bore za proširenje i daljnja primenjivanja Lajeve eksperimentalne didaktike, dajući sugestije za njezino moguće poboljšanje u metodi, u tehnici. Ove kritičke primedbe mogli bi ovako ocrtati:

1. Pozitivno poštovanje Lajevog rada već je istaknuto.

9. Eksperimentalni način procedure primenjen na aktualni razredni rad stavlja aktuelno oruđe u ruke učitelja pomoću koga on može racionalisati svoja nastojanja, ekonomisati sa Svojom energijom, poboljšati svoju delotvornost i povećati svoje samopoštovanje i nezavisnost.