Učitelj

Предмет методе и правци психологије 705

спољњег света за нашу свест свеколики спољии свет, јер за њета знамо само у толико, у колико смо га свесно доживели, то јест у колико смо га видели, омирисали, опипали, окушали и чули, у колико смо га, дакле, чулима сазнали.

Према томе, спољни свет постоји за нас у толико, у колико је он доживљај наше свести. А наука, која има за предмет испитивање законитости и тока тих доживљаја односно садржаја наше свести, зове се психологија или наука о свесши. Психологија је, дакле, наука о дожављајима наше свести или, краће, наука о свести.

Психологија као наука о свести, јесте попут природне науке као науке о физичким појавама — емпиријска наука, што ће рећи да су обе оне засноване на емпирији (искуству). Све наше искуство делимо обичпо на посредно или спољашње искуство и на непосредно или унутрашње искуство. Психологија као емпиријска наука о свесним појавама испитује то непосредно или спољашње искуство, док природна наука као емпиријска наука о физичким појавама испитује посредно или спољашње искуство. Тако су мени, на пример, осећаји црве нога, глашкога и слашкога на једној јабуци непосредно дати, јер видим на њој боју и округлину, јер опипавам њену глаткоћу и кушам њену слаткоћу. И у колико су ми ти осећаји тако дати, они су предмет психологије. А све оно пак што одговара свима тим осећајима споља, у природи, све је то и само то предмет природних наука.

Ето зашто можемо рећи, да се психологија бави целокупним садржајем непосредног или унутрашњег искуства. Тај садржај. јавља се у разним свесним појавама или доживљазима: у осећајима, опажањима, представама, мишљењу, осећањима и вољи. |

Сваки човек осећа потребу, да сазна душу или унутрашњи живот појединих људи, нарочито унутрашњи живот њему блиских људи. Он осећа потребу, да схвати начин њиховог мишљења, осећања и вољног живота, да, једном речи, сазна све њихове душевне особине и диспозиције. То је сваком човеку потребно у првом реду због тога да би он могао лакше утицати на друге људе, то јест да би их могао лакше придобити за себе, за извесне своје мисли, идеје, планове: и радње.

Учитељ - - 4