Učitelj

238 Учитељ

свога ђаковања у народној школи, као ни у његовом претходном детињству није никако удешен за слушање и пасивно примање знања. Баш напротив! Године детињства до пубертета по правилу се испољавају у живахном активитету, Битност је човечија у ово време у раду, стварању, покретању покушајима, искуствима, доживљајима, и безизузетно, у стварном учењу. Свеколики неуморни дечји живот у игри удешен је непосредно од природе, да би расле и развијале се дечје снаге, духовне и телесне под утицајем животних искустава свих врста. Нарочито су тамо дечје игре све сама иницијатива побуде за самостално делање, где су деца здрава а нису стненута међу гробне зидине велико-варошке. Она непрестано изналазе, нове области да задовољавају свој прохтев за занимање, заборављају често и да постоји други свет око њих.

Идеје Џон-Дуи-а нашле су одзива у Немачкој и Енглеској и утицај њихов јасно се види у разним и огледним школама као што «су Лицови васпитни сеоски домови и школе Сесил Реди-а, идр.

_ |

Израз „Радна Школа“ („Агбеиззсћије) одомаћен је дуже времена у Немачкој и одатле је прешао у разне културне државе па и код нас. Али се он код нас чешће схвата као школа у коју треба да се раци ручни рад као засебан предмет, школа при којој треба да постоје радионице, у којима ће се предавати картонажа, плетарство, столарство итд - што треба да послужи и васпитној сврси а и увођењу ученика и заинтересовању за занатске позиве. Међутим покрет за увоЂењем школе рада или наставе рада је принцип по коме има рад уопште да буде средиште целокупне наставе, средство за постигнуђе највишег васпитног циља: развијања јаке моралне воље, буђење и јачање дечје активности и развијање свестране, заинтересованости код васпитаника, а Ручни Рад је само једно од многих срестава те наставе.

Школа рада има да се наслања на радно васпштоње у кући (на дому) где дете задобија прве навике на рад у домаћем пословању и помагању родитељима. Помоћи у спремању «стола, у кујни, намотати клупче, пришити дугме, упаковати што, нахранити живину, очистити обућу, исцепати дрва, и тд. ит.д; све су то мале дужности које деца врло радо врше 9 којима се деца навикавају да раде. Кад би се ова радња још