Učitelj

380 Учитељ

говом правом значају још је тако слаба да се тај рад и даље врши нерадо, без плана и довољне свести о његову циљу. Разлози да се тај рад оправда још су бедно недовољни и понекад су и несумњиво погрешни,

Да нешто питамо и оне који су највише вољни да се тај рад уведе у наше школе ми бисмо, како ја мислим, већином нашли да су за то главни разлози то што код деце такав рад изазива пажњу и пуно, спонтано интересовање. При њему она су жива и вредна у место што су пасивна и прости HO” сматрачи, он их чини корисним, способнијим, те стога и згоднијим да помогну у домаћем раду, или их донекле спрема за практичне радове у потоњем животу, и то девојке спрема за способније управљаче дома, ако не и за куваре и шваље, а дечаке, да су само наше школе довољно подешене за трговину и занате, за њихов будући позив. Ипак је ово гледиште, у главном, без потребе тесногрудо. Морамо схватити раду дрвету и металу, ткање, шивење и кување као разне врсте живота, а не као посебне школске предмете.

С обвиром на њихов друштвени значај морамо их замислити као слику оних процеса којима се друштво одржава, као средство којим се деца упознају са неким битним потребама живота у заједници и као начине којима се ове потребе задовољавају порастом увиђавности и оштроумља у човеку, у кратко, као оруђе којим ће школа себе начинити правим изразом активног друштвеног живота, а не само неким скровитим местом за учење лекција.

Друштво је скуп људи у виду заједнице, јер сви раде у истом правцу, прожети заједничким духом и водећи рачуна о постигнућу заједничких циљева. Заједничке потребе и циљеви траже увећану измену мисли и растуће јединство симпатије. Битни разлог зашто садашња школа није у стању да себе претвори у природну друштвену целину лежи у томе што јој недостаје баш тај елеменат заједничког стваралачког рада. На игралишту, у игри и спорту ствара се друштвена организација спонтано и неизбежно. Потребно је ту нешто учинити, нешто непрестано радити, а то захтева природну поделу рада, одабирања вођа и следбеника, узајамну сарадњу и утакмицу. Школи пак недостају и мотиви и цемент друштвене организације. У моралном погледу, трагична је слабост садашње