Učitelj

Практична Педагогика 401

У појединим овим школама опажао се неуспех час из старих ча: из нових језика, час из математике час из природних наука, историје или литературе, што је зависило од диспозиција ученика и веће или мање вредноће и енергичности наставника тих предмета. Зато се број година учења повишавао, па кад то није помогло, онда се почео да упрошБава испит зрелости, то јест, да се полаже из мање предмета. А сад, кад ни то није помогло, онда се почело да све мање траже из појединих предмета, на пр. да се не тражи превод с матерњег на латински, немачки, француски или који буди други језик.

И класична гимназија као и реална а и реалка имале су како противника тако и ревносних бранилаца, јер за сваку од ових школа могло се вазда навести понешто и добро. И оне су све продужиле да живе, да се развијају и усавршавају. Нарочито се гимназија енергично трудила да одстрани мане своје и да уради све што ће јој подићи углед и обезбедити превласт над реалном гимназијом и реалком.

Наша гимназија, мислимо у Србији, јавила се кади прва српска држава после четири стотине и неколико година робовања под Турцима. Али наша прва гимназија поникла је више непосредно из практичних обзира: да се што пре добију чиновници и спремни управљачи у новој држави. И ако је дакле Кнез Милош рекао да хоће да се установи виша школа, у којој ће се учити све штом у осталих народа у таквим школама, ипак он није мислио да се створи и у нас хуманистичка гимназија, каква је онда била заступљена у западним државама. Па ипак у свом развитку правац наших гимназија мењао се према томе како је то било у других народа, а поглавито у суседној, сада бив. Аустро-Угарској, где је већ било српских и хрватских гимназија, по уређењу равних туђима, одакле су нам долазили први наставници и уопште просветни радници и реформатори. О овоме ће се сваки најбоље уверити кад прочита историјски развитак гимназије у Србији, за коју се ипак може рећи да никад није била у свему оно што је била гимназија на Западу. Али тиме не желимо осудити Je) напротив, хтели бисмо рећи да није зло што се у њу никад није на пр. латински језик учио с онолико часова с колико у