Učitelj

Историја Педагогике 421

који је био у сто ватара и стотину пута гледао јуначки смрти у очи, од онога који у посластичарници седи и једе сладолед и пишкоте, а барута ви омирисао није. А ко је најбољи васпитач човека борца, детета борцаг (Сам узоран васпитач сам борац, па био то отац или учитељ. Херојски век, херојски народ, херојска породица рађа и васпитава јунаке. Васпитање једнога века, народа, породице није ништа друго, него рефлекс душевне, моралне и телесне потенције баш тога века, народа и породице на омладини. Васпитање није ништа самосвојно, ништа вештачки начињено, него нешто, што одређују и дају укупне животне прилике, у којима суделује и васпитач“.

II},

Дакле, као што се из предњих излагања види Марија Манасеина и Даворин Трстењак припадају истој „педагошкој школи“, заступају исти васпитни циљ, имају пред собом исту идеју: човека борца. То није Ничеов надчовек, то- није ни Хобесов човек, који је непријатељ других људи, човек, који проповеда рат свих против свију; то није ни Достојевскога свечовек, већ бољи човек Светозара Марковића, човек борац и за лично и за опште добро, не сентименталан, не мистик, већ позитиван, енергичан, просвећен, моралан, културан човек.

ја већу много настојавати на томе, ла докажем, како је Трстењак директно позајмио ову идеју од Манасеине,; иако имам за то разлога. Али могу, сасвим позитивно потврдити, да зачеци те њихове главне идеје постоје у давној прошлости и да, строго узето, идеја васпитног циља није оригинална ни у Манасеине, ни у Трстењака. Да направимо малену екскурсију у философску прошлост, држећи се оне истине, да је педагошки систем рефлекс философских погледа његовог аутора.

Хераклит из Ефеса (од половине М!. века пре Христа до 475, год.) даје класичном философском мишљењу нови правац. Његова философија претставља један величанствени метафизички систем и често се појављивала доцније, код разних философа, док није обновљена у извесној мери у Хегеловој философији и философији енглеске школе, па чакиу савремених философа. Изгледа, да је Хераклит предвиђао будућност своме учењу, када је говорио: „ја сам подобан сиби-

Учитељ - 4