Učitelj

Графичка психологија 651

" ГРАФИЧНА ПСИХОЛОГИЈА

Б. М. Весић.

Пенхолошка вредност графичког геста — В. А. Schuler-*)

Прошле године на париској Сорбони одржан је низ предавања о резултатима новијих психолошких проучавања и истраживања. На једном од тих предавања расправљало се о психолошкој вредности графичких покрета. Предавач, француски графолог Ружмон (М де Rougemont), nokaB8ao je TOM приликом извесне илустрације рукописа нормалних и оболелих особа. Према његову излагању, графички покрет обухвата две категорије: спонтани покрет, поглавито изражајни, који прати наша психолошка стања, као што су љутња, страх, клонулост; и конвенционални и изучени покрет, чији с“ варијетети многобројни, према добу, средини и прилици.

Писање је веза између генерација. То је једини од наших покрета који задржава своју моћ и после наше смрти. Позната је легална вредност која се признаје својеручном тестаменту. Нико неће оспоравати важност улоге једнога потписа. Од овог малог покрета зависи кадкад наше имање, наша част, па и сам наш живот. Без њега немају вредности међународни уговори. Фалсификат потписа сматра се као злочин.

Треба посматрати калиграфије разних народа и увидети могућност психолошких открића на основу писаних знакова

Габрџел Тард (бабђпе! Тагде), велики социолог, био је приметио, да су Египћани и Јевреји, који себе сматрају за центар света, усвојили писање с десна на лево (центрипетално = концентрација), док су ИМиди, Грци и уопште европски народи прихватили писање с лева на десно (центрифугално = експанзија).

Па и међу самим европским калиграфијама колико различности! Угласта слова Германаца, нагнуто писање код романских народа итд.

* La veleur psychologique du geste graphque, par R-A. Schuler. (La semaine Lotiteraire, 1925.).