Učitelj

Ф

652 i Учитељ

Чим је уочена тесна веза између мишића и нервног система и њен однос према карактеру, одмах је настало психолошко проучавање рукописа.

Балдо (Ваћдо) у 1622, (Мишон Масћоп у другој половини ХАХ века, били су иницијатори графологије, У наше време, Крепје- Жамен (Стерћеих Јапип) сматра се као истински оснивач експерименталног проучавања графичке психологије.

Посматра се на пример концентрична и центрипетална гестикулација неког човека који свуда истиче своје ја и чија рука све привлачи к себи, то ће се видети у његову рукопису, у потезима који су управљени к њему, тТ. |. у лево и на ниже

Слова охола, гордељива човека биће претераних равмера и нарочито уздигнута. Бистар, луцидан дух не може имати никад тешке и неспретне потезе полуписмених људи. Он избегава излишне компликације. Његово је писање одмерено и скромно. Блага природа не повлачи оштре црте и не прави оштре углове, као што ни бруталан човек не пише округла и хармонична слова. Одлучан карактер не показује у рукопису покрете снебивања и скучености.

Често пута тешко је запазити однос између унутрашње природе и писања. Стога графолог мора бити довољно искусан и проницљив. Не посматра се само облик и размера слова, већ и степен притиска, начин везивања, истицања, подвлачења скраћивања, прецртавања, врста ортографских и механичких грешака.

Редови рукописа могу показати такође извесно физичко и душевно стање, јер ређање речи у хоризонталном правцу захтева сталан напор шаке и мишице које се у току писања час примичу телу а час удаљују од њега. Ако се редови, у колико се ближе крају спуштају, знак је депресије или изнурености. Напротив, ако су редови хоризонтални или, у колико су ближе крају иду на више, у томе се открива сталност активности и нагомиланост неисцрпљених снага. Графички покрети имају свој корен у деликатним кончићима нашег нервног система. Да би наша чудна машина за писање нормално функционисала потребно је да живци, мишићи и артикулације извршују захтеве мозга. Поред тога морају се свесне и подсвесне аутоматске радње потчинити заповестима духа. При извођењу графичког геста који није ништа друго до физиолошки потез, ваља руководи покретом, меморија га са-