Učitelj

664 У читељ

пнтања из којих се може закључивати да ли ђак може учествовати у обавези уговора о даљем месечном договору.

И ако је Далтонским планом изведено доследно индивидуалисање наставе ипак оно није једнострано као што је случај код других сличних система, где је потпуно занемарен колективни рад. Споредне предмети се овде уче заједнички а и ђачке конференције омогућавају с усменим лекцијама да се школа претвара у фабрику с поделом рада, где се сваки радник стара сам за себе. Сем тога поред конференција и усмених лекција социјалном васпитању служе и клубови којих има више као нпр. позоришни, спортски итд.

Пре но што завршимо ово кратко излагање Далтонског плава свешћемо његове најглавније особине на ове тачке: 1) У Далтонском плану основица је дечја саморадња; 2) спроведено је индивидуалисање наставе али је и колективност заступљена; издељеност градива на месечне лекције и рад у лабораториуму — где је допуштено и заједничко договарање с којом другом — омогућава лакше савлађивање градива; 3) слободно напредовање ђака у више разреде; слобода учења; 4) развијање интересовања и слобода питања; ограничавање делатности учитељеве а већа активност делатности ученикове; 5) добровољна дисциплина; 6) одговорност за рад пренета је на ђака.

Није без интереса чути и мишљења учитеља који раде пс овом плану и ученика који су учили у овим школама. Учитељи веле да је дисциплина природна, да ученици раде без принуде, да се интересују за све и да имају једну опредељену цељ. Ученици пак веле да им се допада то што им се даје прилика да раде без принуде, што раде колико хоће и што воле и што су научили знају да им то заиста треба у животу.

Школе и школске прилике у свету.

(Наставак)

Пољска Да би јасније схватили организацију пољских школа, треба се пре свега сетити да је ова држава васкрсла на бази Версаљског уговора и да је постала; из Познаније (која је