Učitelj

26 Учитељ

методике, док би потпуно задовољавало, кад би сваки наставник у њој предавао и методику свога предмета. Овако, како се данас ради, нема никакве везе између грађе, коју треба у појединим предметима савладати с методом, коју код. савладавања наставнога предмета треба употријебити.

Никако се не могу сложити, а то се понешто видим из овога излагања с мишљењем, да је виша педагошка школа у нас преурањена. То међутим признаје и Р. К. у „Народној Просвети“, кад говори о том, како су наши учитељи морали ићи у туђину, да теку више образовање, па је поради тога и залишно о том трошити ријечи. Ми данас имамо вишу педагошку школу и треба да је задржимо, без обзира на то, каква је, јер је лакше и рђавију установу реформирати и поправљати, него ли се борити за њезин оснутак, то јест почињати од почетка.

Но још је једна врло знатна ствар, која говори у прилог нашем мишљењу, да је потребно више учитељско образовање провести било у засебном факултету универзитета или у нарочитим заводима изван универзитета.

Позив учитељски, нарочито она: учитеља народних основних школа, тако је засебан по свим својим ознакама, да би већ и прва приправа за виши педагошки студиј у средњој школи требала да буде различна од оне, што је теку у средњој школи они, који ће се посветити науци или опет којем практичном занимању. Та би дужност остала данашњим учитељским школама, јер су оне већ углавном и за тај посао. организоване. Не тиче се то само педагошких дисциплина и њихових помоћних наука, већ се овај захтјев односи на цјелокупни образовни рад учитељске средње школе. У првоме реду требало би сву пажњу приклонити настојању, да се у таквој школи све дисциплине обрађују увек методички, како би се ученици у сваком наставном часу и нехотице прилагођавали методичком поступку и присвајали текући знање такођер и најприкладнију методу. Друкчији ће бити учитељ, кога су у појединим предметима образовали методички, него ли онај, који на свом властитом образовању није осјетио благодати методичкога поступања. Тако би требало додуше да се ради и у свим школама, но у учитељскима безусловно. У гимназијама у вишим разредима преовладава научно обра-