Učitelj

Виша педагошка школа 25

вања, опажамо, да се све јаче истиче потреба јединственога опћенога образовања за сва човјекова занимања. У том кретању питања опћега човјековог образовања узима основна школа све више учешћа, она се све већма проширује и зато бисмо највећу погрешку починили, кад нашим г'колским законом не бисмо загарантовали пријелаз наше основне школе у осамгодишњу, какву имаду данас културни народи.

Но не само да висина, квантитета, народне образовавости тргхжи више образовање, већ још и већма тражи то умјетност подавања образовне грађе, тако, да она заиста послужи развијању способности, коликогођ интелектуалних и моралних, једнако толико и продуктивних. Тај је рад учитељев зависан од напретка педагошке науке, а тај је у новије доба толико диференцирао њезина настојања, да треба много труда и свестранога проучавања, како би сваки наставник могао, да нађе у тим настојањима оно, што је битно, и што ће изградити основку његову педагошком увјерењу, и с које ће основке моћи да ради у савременом духу и да напредује упоредо с развитком науке. Та је страна учитељскога образовања замашнија и претежнија од оне. стране, која иде за савладавањем грађе подесне да послужи као средство образовања у школи, већ и по томе, што је она посвема независна од квантума грађе, па је учитељу то потребнија, што је школа, у којој ради нижа т.ј. тамо, гдје има посла с мањом дјецом. То је управо обрнуто од онога вулгарног схваћања о потреби познавања педагогије.

С обзиром управо на ово образовање могло би се оправдано приговорити данашњим нашим вишим педагошким школама, јер у њима још увијек превладава стварно (образовање Cc обзиром на присвајање наставне грађе), док је педагошко и специјално методичко образовање у позадини и није удешено, како би требало. У данашњим нашим вишим педагошким школама предаје један наставник посебну методику свију предмета, шго је немогуће ваљано савладати. Већ је у данашњој учитељској школи, која води скрб тек о нижој основној школи, тај посао скопчан са знатним тешкоћама, што знамо из искуства. Зато би био најмањи захтјев, да барем за сваку скупину (групу) предмета у вишој педагошкој школи буде специјално за то образован наставник посебне