Učitelj

30 Учитељ

онима којима то не могу учинити, да пожелим веру у личне способности и наду да ће се на поновним испитима поправити и изгладити први тренутан неуспех...

Ма да знам, да вам је о предмету, којим ћу вас неколико тренутака занимати, говорено много и више пута у школи, рачунам да понављање неће бити досадно, тим пре, што је тај предмет увек нов и увек актуелан.

Питање о вашем новом положају у Друштву и о вашој улози у том Друштву, није питање само ваше, индивидуално, већ питање колико социјално, толико и више национално; питиње од тако крупне важности и значаја, да се може оправдано осетити бојазан, да можда многи нису довољно свесни величине и светиње позива, коме ћете се ових дана посветити.

Говорићу вам искрено и непосредно без доктринарства и теорија. Говорићу вам као лице, које је 20 година провело у народу, дакле искуствено, без претензија, наравно, да питање могу исцрпсти.

Питање о вашој улози у народу ја ћу проширити, па ћу му дати мало већи обим: назваћу га службом народу. Овим језиком не дајем нов израз, пошто се свака јавна служба, па и наша учитељска, сме слободно назвати: служба народу. Сви јавни радници од вајкада служили су, ма и у последњој „линији, народу, наравно, у разним облицима и на разне начине. Учитељска служба, на по се, има најпунији и најоштрији облик службе народу. Она је најближа, непосредна и према томе, од најјачег утицаја и од највидљивијих резултата.

Али, пре но што бих вам указао на путове, облике и средства те узвишене службе народу, слободан сам да вам претходно са неколико речи изложим, уопште, потребу те службе. Ви знате из психологије да свесне радње не могу бити без мотива. Отуда је потребно осветлити најпре мотиве, па ће уз пробуђене интересе и објашњене мотиве, свака радња бити јаснија и разумљивија.

Служба народу проистиче, поглавито, из два мотива: из права самога народа да му се служи а, у вези с тим, из наших дужности према њему. Право народа је несумњиво: народ подноси материјалне жртве у изградњи и формирању свих установа и личности које посредно и непосредно служе народу и службом враћају дуг. А дужност је морални принцип,