Učitelj

40 Учитељ

нике по варошима, природне појаве и т. д. Одговори су се разликовали према полу и према начину васпитања у породици, дечјим забавиштима или васпитним институтима, Из добивених ресултата сазнало се, да девојчице изгледају глупље од дечака и да деца, која су походила дечја забавишта, имају шири свет представа. Затим се доказало, да девојчице имају лакше појмове као нпр. појам о именима појединих делова тела, о киши, непогоди, месецу и стварима из породичног света. Други један експерименат извршен је у погледу представа религијског живота па се увидело, да 60%, мушкараца имали су неку идеју о Христу а само 39%', женских, док на против из области басана и легенада било је обрнуто.

Године 1879 Пг К. Ланге изнео је, да једно дете научи за првих 6 година више него какав студенат за време целог универзитетског школовања. Он је испитивао 500 варошких и 300 сеоских ученика упућујући им 17 питања. Добивени ресултати побудили су Стенли Хола да и он упути једну листу питања о личном духовном садржају дечјем при уласку у народну школу. Хол такође не скрива огромне тешкоће при овом испитивању и погрешке, које могу дати супротности, поглавито за то што деца нису само способна, да имитирају одговоре других, већ хоће и да лажу, да би на тај начин дала штогод интересантног. Он је та питања био упутио једном великом броју ученика а 1883 год. и директор Стеенwood извршио је те експерименте над 678 ученика.

Из добијених ресултата сазнало се, да су девојчице способније од дечака при упознавању делова тела, домаћег живота, геометријских елемената, али су слабије за оне експерименте, који захтевају јачу интелектуалну снагу. Исто тако приче девојчица пуније су фантазије, али њихово познавање ствари, њихова способност у говору и математичким операцијама, много је мања него код дечака.

У овом правцу било је много испитивања од којих су најважнија Хартманова, Енгелспергерова, Циглерова, Сајфертова, Полманова и Паоле Ломброзо. Из Сајфертових истраживања можемо да видимо важност перцепција праћених интересом, оскудан развитак познавања елемената сензибилних перцепција и оскудност моралних и религијских представа").

1) К. Зеујел. „Веођасћипсеп,..“ у Пешвеће 5сћијргахв, година ХИ! и ХТУ.