Učitelj

Психологија 41

Из врло интересантних испитивања Полманових сазнало се: да су тачније и јасније одговоре давала деца интелегент-

нија и одраслија и да до 5 година код деце обилују конкретне представе. •

Паола Ломброзо покушала је да покаже умну способност једнога детета не само у једном разреду већ и у току целог школовања, да испита развитак културе према старости и према различитим степенима умног развића. И док су други покушавали, да анализују круг дечјег знања у доба кад деца први пут улазе у школу, Ломброзо је испитивала децу од 7—12 година делећи их у две групе према различитим социјалним условима. Речи, које је она упутила деци, представ„љале су једну прогресивну тешкоћу и она је хтела да сазна, како деца те речи схватају и како их излажу а те су речи: лађа, телеграф, календар, изложба, суд, урођеник, мисионар, пијаћа вода, ескурзије и т. д.!)

Поводом ових испитивања и Мојман је дао своју реч. Он вели, да нам ова испитивања први пут казују начин да познамо развитак процеса представљања као и прогреса лингвистичких. Тако нпр. речи, које су биле деци сасвим непознате, приближене су другима са којима имају сличности по звуку; реч календар бркала су деца са речју недра и т. д. У другом једном стадијуму деца су се задовољавала да одговоре, како о горњим речима не знају ништа и тек на трећем степену показало се, да су извесна деца разумела понека «својства предмета и да имају и лажних идеја. Објашњавајући нпр. реч телеграф, једно је дете казало: „То су свезане жице на којима се задржавају птице“. Друго је казало: „То су жице посађене на путу“. Треће је казало: „То су жице за говор“. „А једно културније дете рекло је: „Оне су средство за комуникацију са неким, који живи у далекој вароши“. ~

Из осталих различитих одговора увидело се, како знање напредује са годинама и са студијама и како дечја посматрања, која су у прво време била нетачна или садржавала једну мање важну страну предмета, тек око 11 или 12 године садрже мстинске функције телеграфа.

1) Paola Lambroso: „La vita dei bambini* Torino, 1904 roj. Mag чланак „Ре Е!пдег...“ од 6. св. Педагошких Монографија, које је издавао Мојман 1909 год. у Лајпцигу.