Učitelj

64 Учитељ

било природно. Мени се напротив чини да је такво тврђење неприродно. Јер кад дете учи да говори, онда говорни орган истина савлађује елементе, из којих се говор састоји, али у прво време баш ти елементи сваки са себе не долазе до свести детету, које је научило да говори. Тек доцније почне она да сазнаје за елементе, из којих се говор састоји. Данашњи начин писменог изражавања развијао се независно од говора. Није овде место да се о томе говори. Ну као и код учења говора није потребно ни да се онај који хоће да учи читање бави најпре упознавањем гласова и слова. И читање се као и говор не састоји у схватању елемената, из којих се оно састоји, нити у спајању тих елемената у речи, већ у схватању речи (као целине) у вези с доживљајима, које оне означују. Нама нпр. тек погрешка у читању даје повод да обратимо пажњу на саставне делове, на слова. Писац ће свакако рећи да то важи само за одрасле, али то није тачно, као што ћемо малочас видети.

Код синтетичног поступка деца полазе од појединих гласова и слова и врше синтезу док се не постигне тражена целина у речи, па се тек онда прелази на схватање садржине. Г. Диздар, међутим, полази од речи и реченица, те се основа, коју брани у Напутку, не слаже с букваром, на који се односи.

У истини пак читање се може изучити и на један и на други начин. Тако нпр. у Цириху и циришком кантону једини одобрени буквар почиње и свршава само писаним словима. Међутим, циришка дирекција васпитања одобрила је да сеу великом броју школа врше огледи с једном нарочитом врстом буквара, који се састоји из посебних листова са сликом и штампаним текстом. Уз ове листове додати су неколико других са штампаним речима за исецање, а поред тога деца добијају, као што је већ поменуто, и картоне с перфорираним словима за одвајање и слагање у речи помоћу нарочите кутије. Учитељи, који су предложили овај начин, тражили су да се целе прве године ради само са штампаним словима, али је покушај одобрен само под погодбом да се пред крај школске године пређе на писана слова. Почетни лист овог буквара има на првој страни слику петоро деце (два мушкарца и три девојчице иду у школу, а једно мање дете ухватило се за кецељу једне девојчице). Испод слике је овај текст: