Učitelj

УЗРЕЉ

Септембар 1927. БЕОГРАД Бр. 1. Год. УШ.

Др. Паја Р. Радосављевић, Њујорк.

Историјски погледи на педагошке радове Др. В. А. Лаја.

И ако је Др. В. А Лај доста добро познат и Европи и. у Америци, он је за нас Србе, Хрвате и Словенце још увек странац. У овом малом раду хтео би да уткратко изложим његове књижевно-педагошке радове, да се види значај Др. В. А. Лаја као педагога, теоретичара и практичара.

Године 1896. изишао је Др. Лајев Рућгег аштећ деп Ресћ!schreibunterricht, gegriindet auf psychologische Versuche (Leipzig, 8. изд. 1899, 237 страна). Овај рад беше први прилог експерименталне дидактике на олтар науке о школском васпитању. Да би се решио конфликт мнења о обучавању правописа, да би се научно определио тачан начин процедуре, Др. В. А. Лај лаћао се кроза многе године дидактичких експеримената у многим школама и у многим разредима. Др. Лај није обелоданио свој File? cBe док није поновно проверио своје резултате и поткрепио своје закључке.

Прва настојања експерименталне дидактике сусретана су «са великим отпором. Овај је антагонизам сада ишчезао и експериментална дидактика је довела до под свој барјак највеће светске педагоге и школнике. И ако је овај покрет доста нов, ипак је он стекао универзално признање, јер се њему обраћала или обраћа озбиљна пажња у психолошким и педагошким лабораторијима у Чикагу, Антверпу, Петрограду, Будимпешти, Милану, Паризу, Бриселу, Женеви, Лајпцигу, Бечу Цириху, Њујорку, Вустеру (Клар Универзитет) Сантиагу (Чиле), Ла Плати, и т. д. И велики број практичких учитеља посветило је пажњу овоме проблему.

Један други практички доказ вредности експерименталне