Učitelj

134 Учитељ

сразмерно са старошћу: од 10% код деце од 7-8 год. на 50", koj деце од 13 година. Залазак сунца је дивно описан: од знатног броја старије деце; дугу је изабрало много млађе. деце „због дивних боја“. Једна девојчица вели, да њено округласто лице увећава њену лепоту. Лепоту мора је изабрало мање од 5%, деце, али су реке, језера, брзи потоци MH: водопади, свуда наведени као лепоте појединих предела. Лепоту Нијагаре је изабрало само 8 деце од 185, које станујеу њеној близини. Цв.ће је навело преко 209, деце, толики исти број деце је изабрало лепоту разних животиња, Играчкеје навело 109], енглеске деце, али само 2", америчке деце.. Ствари гледане у позоришту и биоскопу навело је 6' | енглеске деце, а само 72, америчке. Слике је изабрало око: 49 деце.

Лепоту лица изабрало је 2'|, деце, наводећи лица најмање: деце у природи. У врло сиромашном предграђу једне америчке вароши написао је 13-годишњи дечко из једне пољске“ породице: „Најлепшу ствар, коју сам видео, био је осмејак: на лицу моје мајке, — кад ми се родила мала сестрица. Taj. осмејак био је тако сладак и диван. Никад пре тога нисам видео тако лепо лице у своме животу“. Скоро 39, девојчица пише о вилама, а једна од њих признаје, да их у ствари нем '..

Апстрактних предмета деца су мало навела. Дечко, чију мајку је напустио њен муж, пише о „љубави“. Други наводе лепоту музике, мира, љубазности, домовине, светлости, Божића..

Обичне предмете, о којима се у опште не може рећи, да су лепи, наводи само мали број ђака. Број те деце опада. у колико су старија: од 22", код деце од 8 год. на 10 |, код. деце од 12 и 13 година. — О животу потпуно лишене сваке лепоте сведоче радови двају девојчица из најсиромашнијег дела вароши Манчестра. Једна од њих вели: „Слушала сам, Ma y Leweses има врло лепих слика“, а друга 9 годишња девојчица пише: „слушала сам о једној великој госпођи, која. може докле хоће да спава“. =

Елементи лепоте, које деца наводе. Деца не спомињу све елементе лепоте, којих су свесна. Зато бројеве, који се овде наводе, не треба сматрати за апсолутно мерило при сцењивању елемената лепоте. —- При запажању елемената лепоте: чуло вида игра најзначајнију улогу.

lo