Učitelj

Нови наставни програм за основне школе 210

се намерава, трајање школовања народне младежи у основној школи подигне од 4 на 6 или 9 година, може се наставно градиво из овога наставнога предмета распоредити на две школске године или на два старија разреда тако, да сеу једноме разреду унесе градиво из старе, а у други из нове историје.

С“обзиром на циљ наставе из народне историје у нашим наодним школама, као и на наше државне и националне прилике после извршенога уједињења, налазим да би како избор тако и распоред градива из овога наставнога предмета требало извршити тако, да се извођењем ове наставе може постизати оно чему ова настава треба да служи, а то је, по моме нахођењу, да се код народне младежи у основним школама, од које ће постајати млади народни нараштај, развија и јача свест о нашем националноме јединству, а уз то да догађаји из нашега националнога државнога минулога живота служе младим народним нараштајима као добре поуке за наш добар садањи и будући државни и национални живот.

Ради извођења овакве васпштне и поучне наставе из народне историје налазим да наставно градиво треба да је и обрађено и распоређено тако, да минули живот нашега тро· именога народа буде изложен као живот једне етничке целине, т.ј. да сваки историјски период обухвати минули живот "свих делова нашега народа, те да се оваквим извођењем ове

наставе у народним школама код народне младежи, или младих | народних нараштаја, створи јасан појам о томе: да су сви де лови нашега народа живели некада у заједничној отаџбини, да су носили једно заједничко име, говорили једним језиком и веровали једну веру, да су по томе чинили један народ, да их је потом лоша историјска судбина подвојила на више посебних држава и више вера, због чега су настала дифе- | ренцирања у говору; да су сва наша тако подвојена племена страдала и патила под туђинским управама, да су сва наша подвојена племена водила дуге и мучне борбе за своје одржање, ослобођење и уједињење, које је назад и остварено, те сада Срби, Хрвати и Словенци живе слободни и уједињени у својој великој, уједињеној и слободној држави.

С обзиром на све напред изложено о избору и распореду градива, као и циљу ове наставе у нашим народним школама, налазим, да би тај избори расторел ПРЕНЕЛО извршити овако: