Učitelj

258. - Учитељ

подели човечанства у народе не улазећи у детаљна разлагања, што ће се доцније допуњавати полако и помало. Наставни програм прописује за ђаке 1 разр. да уче о Христу и Св. Ђурђу, а они су живели пре но Св. CaBa H Краљевић Марко, па и пог. Јовином схватању начела о поступности у настави ја сам поступније поступио но и програм, а он вели да о поступности воде рачуна и програм и учитељи и сви писци — „осим г. Вујанца“!2 Да ли је то речено без намере обмањивања и по правој истини Зар учитељ и ђаци немају прилике свакога дана да виде и двобоје ђака и тучу грађана, ла да представе још у | разр. за Србина и Југословене судбоносни Бој на Косову, догађај, који је народном песнику и уметнику ·- пружио инспирације не само за многобројне душевне покрете но и за најлепше уметничко изражавање народне љубави, народне вере, народног надања и народног бола» Најлакше је по педагогији г. Јове: ништа ново не давати, но у Тип р. посматрати мачке, лутке, столице, стенице... „Излетници педагози“ тако схватају и тако раде. | Као најјаче примере да ђаци 1 р. не могу разумети штиво, г. Јова наводи из 170 састава у мојој читанци — четири фразе, велећи да их учитељ не може објаснити. Из сваког, састава ишчупана реченица за себе није ни потпуна ни разум"љива, али са суседним реченицама и према појмовима датим у претходним саставима тслико је јасна, да је и не треба објашњавати. Деца чују речи и схватају им значење без икаквога објашњења. Ево тих места у читанци: Причу И, Тургењева превео г. Ср. М. Аџића ја узео; пише: а) „Он је јурнуо да сам собом заштити и да спасе своје "младунче. Цело му се тело тресло од ужаса, гласић му · је био ослабио и промукао. Он је премирао од страха а сам је себе приносио на жртву“. (Врабац пред керовим чељустима.) 6) – „Завитлаше руке и штапови, полетеше каменице; учини се гужва од људи. — „Голо Брдо“ постаде „Косово“. в.) „Прије доста година живио је велики учењак Хасан Ћафи ефендија (господин), још кад су Турци нашом земљом владали“. — Овако је написао г. Х. Мулић учитељ у Сарајеву, а ја преписао, а г. Јова је ред речи изменио. Пошто је штиво од 80. стр. представило турску владу, ово на 87. ст. је јасно без објашњења. |

e