Učitelj

Методика | 509

услова, с једне стране, и према човеку и његовој активности с друге стране.

Но то је мало. У области природних наука постоје неке црте, које зближавају географију са природним наукама у највећој мери. У школским природним наукама игра видну улогу биолошки принцип. Познато, је да биолошли принцип почива на двема главним тачкама: 1) сваки се орган расматра у вези с његовом функцијом, и 2) сваки се организам изучава у вези с местом свога обитавања. На тај начин други захтев биолошког принципа није ништа друго, до чисто географски захтев. Дубоко практично упознавање са областима природних наука, које су разрађене по биолошком принципу, постаје за географа сасвим нужно. Ствар је у томе, да је област природних наука дивно разрађена и да свако упознавање географа с биолошки изученим објектом у природним наукама (још боље када је случај с групама) даје дивно разрађену скицу или мотив, по методу, који је образац за географију. Педагошко значење биолошког метода у природним наукама налази се у томе што место памћења знања голих факата даје схватање узајамних односа посматраних факата које је добијено размишљањем. Према томе, понављамо, биолошки прерађен објекат у природним наукама јесте та студија, која се у географији разраста у сложен продукат, који обухвата сву укупност факата мртве и живе природе у узајамним односима, јесте тај основни мотив, који од почетка па до краја бруји у богатој и сложеној, али _ пелостној CHMфовији, чије је име географија.

Још веће значење има за географа практични и дубок рад у области тако званих заједница живота. Животне заједнице су праве мале географије одређених простора (области) земље и од географије у правом смислу те речи одликују се само бројем објеката и ограничене су њиховим квалитативним избором. Ако имамо посла с таквим заједницама живота, као што је шума, рит, луг и др. онда имамо посла с применом географског метода у правом смислу те речи, на изучавање шуме, луга, рита. М опет речено важност практичног упознавања географовог с таквим заједницама живота налази се углавном у томе, што су неке животне заједнице одлично разрађене и према томе претстављају бољу школу за географа.