Učitelj

Медагошки преглед 981

у опште једва да се и упознају са Х1Х в. који је за њихово толитичко образовање најважнији.

Ради тога треба усвојити захтев да се у све врсте школа уведе самостална грађанска наука. Јединство народнога осе"ћања које се налази у Француској више него на другом месту, долази највећим делом као последица њиховог education morai et civique“. Што се тиче опасности једне сухе, шематичке и само по памћењу засноване грађанске науке, то би се она могла лако отклонити брижљивом спремом наставника за тај предмет. Кад се чуо први глас за темељно грађанско васпи-тање, у незнању онога што треба чинити, полагало се теожиште питања на спсљне присвајање чињеница. Није се довољно размислило па да се увиди, да се ту ради о буђењу разумевања, расветљавању суђења, о нечем сталном што на осећању треба засновати.

И у будуће ће се захтевати да се грађанска наука надовезује на историју, јер тек овда, кад ученик прегледа по«станак ствари у току столећа, биће положен темељ за правилно схватање. Тада ће он видети како се прилике, установе, "теорије међусобно условљавају и временом су повезане. Зато ће се у већини случајева препоручити да грађанску наставу. предаје наставник историје, који зна шта од ученика може захтевати, с каквим знањем они располажу и како треба ново изводити из познатога. У овој се настави ради, с једне стране о разумевању политичке стварности, с друге, о неговању по„литичке свести о дужности. Васпитање за разумевање ствар. ности особито је нужно за онај народ, који је склон да ствари просуђује према унапред створеним идејама. А пошто се ту ради и о стварању једног етичког основног расположења из кога ће потицати наши поступци, излази, да није довољно само развијање знања о грађанским стварима, већ се ту ради и о осећајном продубљивању ове наставе. Сходно овоме одбор је усвојио прву тезу која гласи: „Прожимање укупног на„ставног градива и школског живота, свих врста школа, духом грађанског осећања“. Потребно је било да се нагласи, да је нега народног и патриотског осећања неопходна пр за васпитање грађанског осећања.

Једна нарочита тешкоћа проистиче за ову наставу отуд аито се политичко и партијско схватање не дају увек лако

4%