Učitelj

532 Учитељ.

одвојити. Отуд је један од известилаца с правом указао на антиномију, да је ова настава, настава осећања (безтппипа· випјеглсћу), па ипак не треба да остане партијска. Учитељ истина мора имати одређене политичке назоре, али за то мишљење не сме да врбује. Кад је други известилац поставио тезу: „Спас од завлађивања партијског духа може нам донети само снажење надпартаичних гледишта о држеви и држави код поколења које долази“, један се члан томе одлучно успротивио изјављујући, да је он, на против, баш за партијско-политичко васпитање ка идеализму. Па је ипак и он признао да учитељ не треба да врши партијску пропаганду већ да тежи за објективношћу. Историјско-генетички начин разлагања ове наставе означен је као особито целисходан, јер постиче на расуђивање без страсти и полази са високих становишта. Али је стим у вези и захтев, да учитељи свих школа, у будуће добијају боље грађанско образовање него до сада.

Постоји питање, да ли се заиста на свим школама, па и на основној, и у ком обиму, може предавати грађанска на" става. Указивато је на то, да се само у највишим (7.и 8.) разредима основне школе може нешто учинити у овом правцу, јер су још деца недовољно развијена. Међутим већина није усвојила ово схватање. Један члан је тврдио, да је присуствовао на часовима у једној основној школи, где је грађанска настава сретно претресана. Отуд је истакнут захтев, да се ученици основне школе упознају са питањима социјалне законитости, пореза и томе слично, и да се на тај начин __у њима буди свест о дужности коју има да врше као грађани. Само ће се у основној школи морати занемарити систематика ове наставе. Она ће се морати прикључити историјској и — по узору на Швајцарску домовинску наставу (види Кнић тап-ов спис о грађанском васпитању у Швајцарској) — географској настави, где ће бити прилике да се и народно-привредне ствари расправљају на очигледан начин.

Да би грађанска настава била приступачна мишљењу ученика, разумљива, треба да има битну потпору друћих предмета. Отуд је и никла друга теза: да се с планом издели. грађанска наука у разна подручја и прида одређеним предметима и разредима. Истина то је могуће извести у вишим.

М