Učitelj

564 Учитељ

има развијену слободну, чврсту вољу и социјално осећање, да, љубећи своју отаџбину и свој народ, има развијен смисао за јединство човечанства. Из уџбеника треба избацити све, што изазива мржњу према другом народу или некритичко прецењивање свога народа. Младеж мора знати, да у светској историји сваки народ има своју одређену улогу, да се народи узајамно уче, допуњују и да су један другоме потребни. Да и не узмемо у обзир све страхоте, губитке живота, здравља, телесних и душевних способности појединаца, рат ништи вредност културе и кида тако корисне међународне односе у привреди, индустрији, техници, трговини и душевној сарадњи.

Због тога смо тражили ревизију уџбеника, нарочито из историје, као и литературе за младеж и поднели смо захтев, да целокупна настава буде прожета духом мира, љубави и узајамности. Децу учити, да цене морално херојство више него физичко, јунаштво у раду више него јунаштво у уништавању; да се на разне начине упознају са другим народима и њиховом литературом; да се уведе узајамно дописивање и измена ученика и учитеља о великом годишњем распусту (ово је за учитеље од особите важности, јер могу један другоме саопштавати своје васпитне методе и искуству). Ово васпитање за солидарност веома би се олакшало, када би се у школе увео и светски језик.

Важност васпитања за мир уопште потенцирала би се. у дечјим очима и обавезним школским даном мира, т.ј. установљавањем одређеног дана, када би се у свима школама први час посветио покрет за мир и његовој великој тековини — Друштву Народа. То би био главни значај овога за. једничког часа, посвећеног миру, а иначе, потребно је у сваком настаеном предмету пронаћи градиво, које ће служити као доказ о потреби мира и неузнемираваног рада.

Још тада у Берлину, а доцније и на разним другим конгресима у Енглеској, Француској и Швајцарској, и у нашој републици могла сам изјавити, да наше чехословачко учитељство, прожето традицијама великога апостола мира и реформатора васпитања, Јана Амоса Коменског, веома добро „схвата овај покрет и захтеве. У Енглеској сам прочитала од