Učitelj

422 Учитељ

Pošto se i kod nas mnogo tretira pitanje reformacije паših škola, insistira na poznavanju psihologije dečje i praktične, pa moderne pedagogije, o aktivnoi školi, po raznim stručnim revijama, dok realizacija lepih i korisnih ideja, pa otvaranje oglednih škola, slabo napreduje; možda bi bilo za preporuku da se i kod nas organizira jedno slinčo društvo od naprednih vaspitača, koje bi bilo u kolaboraciji sa »La Nouvelle Education« i sa istim principima i svrhom: pospešnije transformacije dosadanjeg rada naših škola —

– Ida Runjanin.

Школе рада у Аустрији.

— Прве школе рада у Аустрији датирају се још од времена Марије Терезије и Фелбигера. Једна од првих била је „Цртачка Школа за манифактуру“, која је основана 1758 лодине, али која дуго није имала утицаја на културну средину. Тек у другој половини 19 века почиње еволуција у смислу практичне индустријске наставе, када се отвара „Школа за индустријску уметност“ у Бечу. Та је школа потпадала под Министр. Просвете, које почиње да води мало више рачуна о школама рада и да отвара тако зване »Котб аџтозећше«. При егзистирању ових школа појавиле су се две тенденције. Једни су захтевали да оне имају опште васпитни карактер. Други, да се настава специјализира удешавајући је према потребама различитих индустрија. -

Данас је Аустрија заузела прво место у погледу реформе наставе а нарочито Беч. Као најглавнија школа рада може се сматрати јединствена народна школа града Беча, која траје осам година. Она се састоји из четири разреда основне и четири разреда грађанске школе. У њима се дају бесплатно деци књиге и остали материјал. При свакој школи установљене су радионице и кухиње у којима дневно по 20.000 ђака добију бесплатну. храну. Занатске и уметничке школе такође су на достојној висини и представљвају савршенство у погледу своје организације.

P. M. Cr.

Лингов систем у Шведској. Шведски гимнастички метод, звани Лингов систем постао, је пре једног столећа и иазват је тако по имену

ла