Učitelj

МА ХМ ни Сеј

дубок траг. У селима има највише случајева нервних болести и болести коже. Овоме су узрок још и нехигијенски услови живота. Установљен је здравствени надзор у свима колонијама. При отварању и затварању летњих колонија један лекар _ прегледа децу, која се подвргавају стриктном режиму. Исхрана, шетња, вежбе и одмор, све је на свом месту. Деца се купају и трљају хладном водом; сунчање је обавезно. Обраћа се нарочита пажња на развијање хигијенских навика, које се врло брзо преносе и на дечје домове. Деца више неће да пију из опште чаше, нити да се бришу заједничким убрусом. Тако лешња колонија постаје један мали културни центар.

_ Напредовање у дечјем здрављу као и у педагошком раду у колонији побеђује неповерење код родитеља и тамо где је била колонија сељаци изражавају жељу да је имају и идућег · лета. У неким случајевима могуће је претворити летњу колонију у зимски дечји врт.

Осим ових двеју типичних предшколских установа дечјег врта у граду.и летње колоније у селу — у Русији има и неких предшколских дечјих домова, дечјих клубова, сталних дечјих вртова у селима, градских летовалишта, летовалишта „за децу рударских радника, летовалишта агрикултурних друштава и др. |

Принципи предшколског рада извесно су исти у градским дечјим вртовима као и у сеоским. Основа. предшколске установе јесте колективан рад да развије сваку дечју способ- · ност. Дете почиње са самопомоћи; оно учи како да пришије себи дугме, како да обује и скине ципеле и т.д. Онда долази социјално користан рад. Деца су на дужности: она перу чиније, чисте собу, бришу прашину, ' помажу у кухињи. За време лета раде у врту а нарочито око поврћа. Ове су дужности, природно, различите према дечјем добу старости. Код сваког детета развијено је осећање одговорности за његов рад.

Кад деца најпре схвате потребу поделе рада она организују радне групе или комитете: санитетске, за домаћи посао; пољопривреду и т. д. На овај начин деца стичу у дечјим вртовима навике самоуправљања. Уређени су такође дечји састанци, на којима она расправљају о својим потребама и о начину како ће их задовољити. Чине се напори да се деца" уведу у модеран живот.