Učitelj

146 Учитељ

излажу само основне чињенице. Стога они не могу бити онако јасни и интересантни као први. Они нису уџбеници за самообразовање, јер већ претпостављају знање предмета. Њима је задатак да утврђују и чувају од заборава оно што се је учило и сазнало. Како у задатак основне школе спада и развијање свих снага, као и оспособљавање детета за самосталан рад, то и рад у њој мора бити према томе подешен. Примењено на уџбенике то значи, уџбеници морају бити делом за самообразовање, а делом за потсећање.

Изгледа да г. Јанковић није ово имао на уму кад је писао овај састав. Он би хтео да сви уџбеници буду написани "оним првим начином, као за самоуке. Зато поред многих оправданих замерака неким уџбеницима има их, које нису оправдане. То нарочито важи за његове примедбе „Новом атласу“, уџбенику за земљопис. Земљопис спада у оне предмете основне школе, чији уџбеник (било да га праве деца сама, било да га старији штампају) претежно носи карактер потсетника. У таквом уџбенику нити мора, нити може све да буде јасно, образложено и занимљиво. Градиво се обрађује независно од уџбеника, а уџбеник има само да сачува основне и главне ствари.

Ако се има у виду, да школа има да спреми ученика и за практични живот, што истовремено значи и за разумевање говора старијих (усменог и писменог) онда је појмљиво, да основна школа мора и у том погледу да припрема децу. Зато се не може замерити, ако се у уџбенику нађе и по која изрека или начин изражавања, уобичајен код старијих, а што деци не мора у први мах да буде јасно. Разуме се, то важи за ствари које су у језичном и логичком погледу исправне. Зашто на пр. да се замери чисто народним, а лепим изразима „раван као длан“, „роди добро вино“, „жива трговачка варош“ и др. Ми морамо постепено да уводимо децу у народни и књижевни језик. Готово ниједну нашу пословицу деца не могу да схвате, док им се згодним начином не помогне. Па ипак. ми још у првом разреду упознајемо децу с неким пословицама. Зато јер је потребно. Живот то тражи.

Нешто је слично и с примерима у рачуницама. Нису сви примери у практичном животу тако једноставни, да их човек може лако упамтити и поновити. Живот врло често тражи