Učitelj

Књижевни преглед 155

У почетку, у нас, кад се писало, о „јединственој школи“ мислило се само на средњу школу, (наставни план и програм). Доцније појам се проширује и значи: „јединство свих школа“, свих степена и свих врста њезиних, али не у једном, строго одређеном школ. типу. Јединственост треба разумети као „сагласност унутарњега духа, васпитне тенденције“... „једна школа за сву децу једнога народа без обзира на класе, симултана (за све конфесије)“.

Проблем, дакле, не баш тако лак и једноставан. Најмање административан. Он задире у индивидуалну и социјалну психологију и етику. Преплићу се ту разни обзири: социјални, религијски, политички, економски, регионални. Није то само систем организације, већ и питање образовања наставника свих врста школа.

„Јединства школе нема без јединства учитеља, а једин- ·

ство учитеља условљено је једнаким образовањем“ (стр. 22).

Најзад, „ради се на том да се од једноставне организације дође до јединства образовања, до јединства културне свести, до националне културне заједнице“ (стр. 29).

Као што се види, проблем је сложен, јер није само школски, педагошки, већ и државни и национални. Треба прочитати књигу г. Шевића, па бити начисто о величини и тежини питања о „јединственој школи“.

„адрав задружни покрет“, од Грујице Аџемовића, учитеља. — Познати школски радник, наша учитељска старина, г. Аџемовић издао је књигу горњег имена. ;

Излагања г. Аџемовића показују пуно и правилно разумевање прилика на селу и основа задружнога покрета. Мла-. дим учитељима и сваком другом ко се интересује и ради на“ Земљ. задругарству препоручујемо ову књигу.

Мала дечја библиотека. 13. књига: Гуливер међу дивовима, са 12 слика. Свакој школи, која се јави картом на адресу библиотеке (Београд, Дубљанска 88) послаће се једна књига на углед. |