Učitelj

340 с Учитељ

су у питању деца. За развијање естетичких и других осећања код деце у основној школи и за припремање њихово да схвате уметничку страну у заједници одраслих има довољно прилика у самом дечјем животу и у оним појавама у животу одраслих, које су потпуно приступачне дечјем схватању а с васпитног гледишта без замерке.

Појам и важност способности у васпитању

од Станка Првановића

Данас се често истиче, да је развијање свих подобности и способности васпитаникових један од главних циљева савременог васпитања. Али, то-је"захтев “новијег датума и постоји само у педагошкој теорији, док у школској пракси он још није стекао „законско право“, те се врло ретко примењује и оства"рује. У школи се још ради по старом начину. Да је тако уверава нас свакодневно искуство. Прегледајмо укратко наставников рад у школи.

Обично, у току првих недеља после пријема дотичног разреда или одељења, наставник са доста великом сигурношћу процени где, у којим наставним предметима, поједина деца добро успевају а где, опет, заостају. И онда, вредан, марљив и савестан наставник сву своју умешност и све своје силе упрегне онде, где види да поједини ученици слабо или никако не успевају. Осећајући да ће онде, где деца напредују и успевају, она лако и постићи оно што се од њих тражи, наставник, често и несвесно, занемарује то, и сву своју пажњу поклања слабим странама својих ученика. Он то ради јер је такво његово уверење, јер држи, да сваки човек мора бити свуда, макар, осредњи, јер сматра да ће сваки васпитаник, само тако ако буде разумео основе сваке научне гране, моћи да стекне „општу културу“ и јер, на концу, тако захтева школски систем чији је он реализатор. Његов је циљ да, ако не апсолутно сва, а оно бар велика већина поверене му деце постигне оно, што наставни програм прописује. То, и само то, захтева од наставника данашњи школски систем. Често се тражи да се проценат оних, који не могу успети сведе на минимум. По броју оних које наставник оспособи у свима наставним предметима за испите (ревизију од стране претпостављених) цени се његов успех и његова наставничка и васпитачка слособност. То потиче из уверења, да, вешт и умешан наставник, са уингениозно“ пронађеним методама у рукама, може створити од деце све што хоће. · ј