Učitelj

370 Учитељ

да према указаној потреби упућује и пружи савет да се не би скренуло с пута. Најкраће речено: школа, нарочито у нижим разредима, мора бити друга породица, с том равликом што је у школи васпитач стручно лице, које је од родитеља боље упознато са васпитачким радом.

Распоред наставног градива (план лекција) у бечким народним школама не постоји; спроводи се пригодна настава (бејесепћеашттемеће). Ни наставни план по својој суштини није идентичан са нашим, код њих је то само скица наставних планова за укупну наставу у четири школске године народне школе. У четири виша разреда, у главној школи (Надуизећие) није потпуно доследно изведена укупна настава. То је због природе наставног градива, које у главној школи има своју већу разноврсност и више залази у област апстракција. По тој скици, која је минимум онога што треба да се пређе, учитељ са ученицима разрађује градиво на основу искуства, које деца задобијају највише поучним излетима. Разуме се да се на тај начин деца не претрпавају сувишним наставним градивом, већ им се оставља време за прави духовни рад. У прве четири године народне школе

је сем веронауке и гимнастике, спроведена укупна настава, што

значи: градиво се не цепка према сталном распореду часова, већ се узме једна област живота и она се свестрано обрађује докле се не исцрпе у обиму дечјег схватања. Тако се живот види у његовом јединству и упознају се везе и односи појединих жи-

вотних појава. Школско звонце тамо није знак да на пример сад.

треба прекинути рачун а идућег часа радити цртање, већ је звонце само опомена за прекид или почетак посла, а идућег часа се наставља рад из исте области живота, све док деца не буду упозната са свима облицима њена претстављања. Да узмемо један пример: у ТУ разреду женске школе затекли смо приликом

наше посете да су деца радила земљопис о једном пределу у коме има много винограда; настављен је онда рачун о вину и о

томе шта заштеди један трезвењак зато што не пије. Израчуна-

вају се цене пића и колико се добије уштеде за месец, за го-

дину. Упоређивање шта се може корисно купити за то, упозна-

вање са ценама намирница: 1 кг. меса 3.50 тш., | л. млека 0.62 ш., 1 кг. воћа 140 ш., 1 кг. хлеба 0.88 ш. Затим долази живот

пијанице и његово понашање и напослетку деца цртају пијаницу четкицом и бојама онако како га замишљају. Пртају по природној методи и то и десном и левом руком. једна девојчица направила пијаницу како се ухватио за телеграфски дирек, друга

га претставила како је пао поред кревета у соби итд.

Колико је богат живот. у својим појавама! Колико мотива

за рад дечје маште и мисли и колико везе са животом! Колика

разлика од чисто анемичних и вербалистичких предавања, која бе

5 -