Učitelj

488 Учитељ

правилне односе између претпостављених и потчињених. Хоћемо ли сада пустити да ствари иду својим током без икакве интервенције с наше стране То можемо учинити, али унапред. морамо бити спремни да пре или после дочекамо дан када ће хаос и анархија онемогућити сваки рад и сурвати у понор и ђаке и учитеље. Ситуацију може поправити и успоставити једино нека објективна и правична сила, која ће свакога поставити на његово право место. Та сила зове се дисциплина или стега. Без. ње свака заједница мора се разобручати и распасти; без њеног суделовања никакав рад у друштву не би био могућан. Шта би било, на пример, са војском, кад би се војницима дала пуна слобода» Чопор дивљака, који би се узајамном борбом сами истребили, ако се не би нашао неки вођ, који би опет завео „дисциплинско стање“. Школа је такође војска у минијатури т.ј. социјална гомила, која би саму себе појела кад не би било хиерархије власти, која све чланове одржава у субординацији.

Из овога се види колико греше они школски људи који на сва уста вичу против педагошке уполиције“ Далеко од тога да од стеге долази свако зло, може се с већом оправданошћу тврдити да је она основна погодба за нормалан рад и успех у васпитању. Разуме се из овога се не сме извести закључак да је једна васпитна институција утолико боља уколико је у њој дисциплина крућа. То не. Човек је као жица: кад се много затеже она пуца. Сурова доминација лако се извргне у лични деспотизам, који је тако исто кобан за друштво као и анархија! Попут котла који експлодира кад се гас сувише сабија и човекова воља дегенерише се у револт. кад се претерано крши и мрцвари. Да се онемогуће зле последице, које се рађају у друштву кад над њим стално лебди кнута, за то има само једно. средство, а то је правичност. Малтретирање није правично, јер није за човека сношљиво. Животиње се могу шиканирати, јер немају довољно свести и моћи да надјачају човекову самовољу; иначе би и оне, кад би се ставиле у кврге, морале дићи револуцију. |

Кад се постави дакле теза, да всапитач мора да има јаку руку да би могао своје васпитанике држати у покорности, онда. таква тврдња захтева извесног објашњења. Старешина, који хоће другога да ограничава, мора се и сам подвргнути ограни-