Učitelj

528 Учитељ

искораче сви једновремено левом ногом и запевају „хајте“, на 2, искораче десном и отпевају „браћо“, итд.

Кад ово вежбање добро науче, ето им лепе песме уз хигијенско и естетско држање тела, а и прилике, да се покажу као добри ђаци, као и да испоље успех своје школе,

Враћање с ескурзије, излета, кроз варош, село; наступање на слетско место, вежбалиште уз ову песму, јединствено је срество, да ученици њоме претставе оно радосно расположење које их тада прожима. ")

ПЕДАГОШКО-ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

Швола и васпитање у Турској Вуј. Петковић

Да би се разумео начин васпитања у Турској, мора се погледати у прошлост за десет година. Пре десет година Турска · је имала две врсте школа: медресу (клерикалне семинаре) и школе. Наставни план за медресе био је углавном у духу почбожности и био му је задатак да уздигне поштовање и послушност према султанату; наставништво је било необразовано, метода је била катихетичка и догматичка; дисциплина је убијала дух и слободу развијања. Школа је с напором створена да заузме положај против медресе која већ постоји. Тако је било за време старог режима. Сада пак, по постанку Републике, школа је успела после дуге борбе са медресом да ову савлада. Клерикални семинари су затворени и од тада живи по школама национални демократски дух.

У Турској постоје забавишта, основне школе, средње школе, учитељски семинари,лицеји и велике школе.

Има две врсте основних школа: петоразредна градска основна школа и троразредна сеоска основна школа. Распоред, начин рада и дисциплина у данашњој турској основној школи дишу педолошким и педагошким покретом садашњости. Основна школа има према томе интересовање за потребе животне сре„дине. Она је усвојила све принципе модерног школског рада и применила „систем укупне наставе“. Сада постоје око седам хиљада основних школа са око пола. милијона ученика. За време старе управе било их је мање, али је после републиканске

#) Одабране песме за певање при марширању, наћи ће се у „Веселој гимнастици“ [ и П део Тошовић, — Браздил, препорученој и одобреној за уџбеник из Гимнастике, састављен према наставном програму. — Могу се „добити од писца Ф. Тошовића, Београд, Цељска — 4.