Učitelj

60 Живко Смиљанић

метар Шта је веће, десиметар или сантиметарг Колико пута је већи десиметарг Шта је мање, сантиметар или метарг За ко-

лико је мањи сантиметарг Шта меримо метром» — Дужину, ширину и висину.

мМ Систем. Кажи то! — Метром меримо дужину, ширину | висину.

Који је део десиметар од метра» — Десети део. Кажи ти то! Десиметар је десети део од метра. А који је део сантиметар од метра — Стоти део. Кажи ти! — Сантиметар је стоти део од метра. А који је део милиметар од метраг — Хиљадити део. Кажи ти то. Милиметар је хиљадити део од метра. (Запишите то).

У Примена. Један трговац прода 2 м. и 25 см. штофа једног дана. Другог дана прода 3 м. и 40 см. Колико је свега продао.

У једном комаду има 38 м. платна. Прода се 8м. и 5 ди. Колико је остало непродатор Итд. Има у радњи три комада цица. У свакоме има по 16 м. 3 дм. 5 см. Колико има свега» Итд.

Децо, направићете од дрвета овакав метар, и поделите га тачно на 10 десиметара, један десиметар на 10 сантиметара, а један сантиметар на 10 милиметара. Послужите се за одмеравање вашим лењиром од пола метра.

Да ли радња, где се продаје роба, личи на стан и собуг Шта се налази са стране2 — Рафови. А до врата» — Каса. Зашто служи стор — Да се на њему пакује роба.

Хајде, децо, да нацртамо нешто што смо уочили на пијаци. Деца цртају слободним избором. Обилазим и прегледам; Изнесем јабуку и њу цртамо. Посматрајте, децо, јабуку. Како изгледа ова линија са леве стране» — Испупчена у лево. А ова с десне» Испупчена у десно. А ова линија с горње стране» — Удубљена. Шта је у средини удубљења» — Петељка. Хајде да цртамо прво леву страну. Нацртам на табли, деца цртају, обилазим и прегледам. Сад ћемо, децо, цртати леву страну са горњим и доњим удубљењем. Ради се на исти начин. Шта ћемо сад нацртати» Петељку. Нацртамо и то. Какве је боје јабукаг — Жуте.

Да ли је ово отворено жута бојаг — Затворено жута. Хајде узмите ваше фарбице и обојте унутра затворено жутом бојом. Како изгледа јабука на овом месту» — Црвенкаста. Обојте један део црвенкастом бојом.

На сличан начин цртаћемо цвеклу, крушку, чорбалук с кајмаком. Сад ћемо, децо, да моделујемо оне предмете што сте их видели на пијацама и у радњама. Чиме се моделује» — Иловачом и пластелином. Ко од вас воли да моделује ствари од иловаче. Тој деци раздели се иловача и узму своје дашчице. Осталој деци разделим пластелин. Шта бисте хтели, децо, да моделујете. Ја, господине, хоћу, јабуку, ја дуњу, а ја цвеклу. Ја ћу крушку. Изнесем јабуку, дуњу и цвеклу пошто сам их имао при руци, а крушку нацртам на табли за оне који желе крушку да моделују.