Učitelj

Извођење екскурзија у основној школи 95

Разумљиво је да највише екскурзија треба извести у јесен и пролеће. Међутим греше сви они који не изводе екскурзије у току зиме и лета. На пример чисто јестаственичка екскурзија биће много успешнија када се изведе у току лета (живот у пуном јеку), него крајем јесени.

Дужина екскурзија зависи од циља. Ако има више задатака, онда ће бити и различито време. Дужина екскурзија тако исто зависи и од ученичког телесног састава и година. Са млађим разредима изводе се краће екскурзије. Али је препоручљиво да прве екскурзије не трају дуже од једног до два сата. У противном, како нас рођено искуство учи, замара се дечја пажња, деца се расејавају и склона су на несташлуке и екскурзија не постиже свој циљ. Па и то се мора имати у виду да се варошка деца пре телесно заморе од сеоске деце.

Што се тиче броја екскурзиста ту треба бити одлучан: он не сме бити већи од 40 ученика. Ако разред прелази тај број онда је боље поделити га на две групе и сваку посебно водити, него их заједно водити. Тешко се управља великим бројем деце. Нарочито је велика погрешка када се помешају деца разних разреда и заједно воде на екскурзију. Физички и умно једна се пре заморе и другима сметају. Тако исто за једне је нешто интересантно, а за друге досадно.

Међутим ученике ваља држати под строгим надзором, нарочито на првој екскурзији. Јер ако ученици прву екскурзију проведу као „веселу шетњу“, онда се доцније њима врло тешко управља. Од првих корака екскурзији треба дати тачан и прави тон. То опет не значи да се деца морају нагонити да иду „у ногу“, или да им се брани међусобни разговор. Само дисциплине мора бити. То значи, да за време идења не сме бити гуркања и да мора бити потребног растојања и отстојања између ученика.

Правило је да се на екскурзије не воде непозната лица, била она одрасли била деца. Јер она својим присуством и разговорима могу ометати и наставнике и ученике.

На екскурзијама наставник увек потстиче ученичку иницијативу. Ради тога их дели на групе, од којих свака самостално решава свој задатак.

Поред тога ученици се навикавају да ПО РИСТЕ просте приборе и разне јединице мера.

Градиво, које се добије на екскурзијама, поново се прерађује на часовима у школи. У том циљу наставник задаје писмене саставе,