Učitelj

Образовање бројних појмова 287

Учитељ може такве динара да направи брзо уз помоћ ученика. Од белог картона изрежу се кругови у величини једног динара или дводинарке. Разуме се, да се и динари могу направити и од картона друге боје, само морају сви да буду једне исте боје; чувају се у кутији од палидрваца или куверту. Деца узимају динаре у руке и броје на клупи.

Бројање на прстима је често једини и први начин вежбања у бројању. Али прсти зато што нису једнаки по величини, не би се могли препоручити као полазна тачка у рачунским вежбањима. Но прсти су ипак понекој деци врло занимљиви за бројање и рачунање, зато се не би могло рачунање на прсте сасвим ни одбацити. Напротив, у сваком почетном разреду има увек ученика, који радо употребљавају прсте за бројна и рачунска вежбања. То су без сумње деца јако моторичног типа. Ако учитељ нађе, да ученици радије рачунају са прстима, нека их не омета да раде на свој начин.

Врло рано броје деца и природне предмете, нарочито лишће, листове детелине, багрем итд.; прави се букетић од 3, 4 цветића, беру 3, 4 љубичице, даје се уз то 83, 4 слова да напишу, или колико слова већ знају.

И игре се често могу искористити да се олакша почетницима бројање као и рачунање. Могу се деца постављати у коло на шта почиње бројање или пљескање руку, скакање, игра лоптом, обручом, игре школице (нацрта се фигура, па се камен тера из једне у другу до 8 итд.).

Метарске мере треба такође доста рано искоришћавати и у елементарној рачунској настави: дужину и ширину собе, школе, дворишта мерити, дужину неке греде, растојање између дирека, дрвећа (покаже се метар, али не и делови). При свима школским излетима носи се метар. Може се употребити и једна узица, пантљика од метра дужине.

Бројање напред и натраг најбоље се врши на лествицама или код степеница. Дете на табли претставља тобож пењање и спуштање низ степенице, којим смо силазили. Ученици броје сад натраг у хору. Учитељ црта лествице, на којима су сломљене 2, 3, 4, 5 пречага.

Бројање напред у непрекидном низу може се вршити и овако: учитељ изводи групу деце испред клупа. Деца се постављају у ред и пита се: ко је први, други итд. Клупе се исто тако броје. Ко седи у првој клупи, у трећој, четвртој итд. Седи у једну клупу напред, натраг! У којој клупи седиш сад» Ученици цртају један ред дрвећа и пита се: колико је дрвета, које је прво у реду, друго итд.

Деца се забављају бројањем првих недеља и на овај начин: учитељ илуструје цртежима отприлике овакву причу за бројање: толико девојчица и толико дечака (учитељ показује на цртеж) иду у башту. Ту је било толико дрвета. Једно дете рече: тамо горе има већ зрелих трешања (цртати). Друго дете доноси брзо лествице,