Učitelj

286 Милица Цветковић

и за утакмицу. Ко може највише да баца лопту о зид и опет да је хвата» Цео разред броји при том пажљиво. Кад буде пет пута бацио, реците доста!

Могу се бројати и кораци. Учини три, четири корака! Где моРрамо више корака учинити: од школског стола до врата или до прозора» Учитељ може допустити свој деци да учине један одређени број корака.

Сличне радње, појаве могу се такође бројати као: куцање на врата, сто, клупу, дизање руке, савијање, устајање, седење.

Одлично вежбање за бројање и уједно за стваралачки рад даје се захтевом: шта се може претставити, односно направити од Бо, 4 итд. дрвцета. Дрвца могу све могуће да претставе; праве се, например, лествице са 5, 6 пречага, прозори са 4, 6, 8 окана, две столице и др. Не могу се појединачно набројати сва вежбања, која су при том могућна. На сваки начин овим се даје учитељу најбогатија прилика за сталним променама. Тако се најбоље одговара нагону детињем за радом.

Цртежи, које учитељ даје на табли у најпростијем облику, могу се весело бројати, а доцније и рачунати. Ови цртежи су занимљивији кад су обојени. Један круг се може на више начина претставити, али га боја чини јаснијим. Црвен круг на црној табли одмах се од деце упознаје као трешња. Учитељ црта човека са балонима у боји. Прилази човек са децом и хоће да им купи балоне. Она желе сва црвене балоне. Има ли човек толико Ученици бројесад. Даље се могу надовезати и други рачунски задаци, као: колико ће динара имати тај човек у вече кад прода све балоне и кад један. стаје један динар, односно два динара.

Могу се на школској табли претставити, приказати догађаји, призори из дечјег живота и мање бајке. На пример: Павлу је рођендан (нацртана постеља, он спава још). Ко улази ондатихо у собу2 Бројте! (учитељ црта: мајку, три сестре и два брата). Колико сестара има Павле Колико браћег Колико и браће и сестара» Они долазе да му честитају рођендан и мећу колаче на сто. Даље, доручак се доноси, односи, стално се мења слика, те даје повода за разноврсна бројна вежбања. Или слика улицу, час једну, час другу, сад је улично дрвеће голо, другом приликом у цвету, опет некад на њему висе зреле трешње, стоје птичја гнезда и у њима јаја. Улица је за час оживљена војницима, који марширају. Сваки час, излази пред ученике нова, промењена слика што није случај са сликама за очигледну наставу. Свакако да су сви цртежи што простији, једноставнији.

Сви предмети, који се броје, морају управо да буду једнаки. У ове се могу у првом реду убрајати динари. Они су још изврсно помоћно средство да се бројни појам, бројна слика претстави најјасније .