Učitelj

350 Ида Руњанин

итд.. Кад се изгуби љубав у животу, дужност остаје да нас верно прати до последњег дана и да нам загрева и осветљава живот задовољством испуњених дужности.

Да бисмо радо вршили своје дужности, морамо имати ведар поглед на свет и живот. Оптимизам мора да нас руководи у животу. Оптимизам даје смисла и полета нашим напорима и тежњама. Велика је задаћа васпитања, да ствара у омладине ведро гледање на свет. У том погледу помажу примери наставника и васпитача, као и примери знаменитих људи из прошлости и садашњости. Тако н.пр. живот једног Доситеја Обрадовића, Вука Караџића, Милана Милићевића, Краља Петра Великог, Штросмајера, Пупина, Тесле, Змаја и других народних великана светле као сјајни путокази, како треба служити народу и својим ближњима.

Према свему, срећа је у животу остварљива и могућна. Човек носи у себи моћ да успева и да буде срећан. Људи имају божанско право на срећу; њихова је дужност да је сваког дана остварују у друштву и животу. То потврђује и Лобок речима: „Човеку је дужност да буде срећан.“ Васпитање је главна полуга за срећу у животу. Васпитање пуно и свестрано. Васпитање свих подобности, телесних и душевних. Васпитање с обзиром на општу и појединачну срећу. Васпитање морално-етичко и религијско. Васпитање социјално и хумано. Васпитање воље и интелекта. Васпитање које примамо од других и самоваспитање, то је онај моћни чекић, којим може сваки човек да искује себи срећу у животу. Искористимо при васпитању и упуте телесне и моралне хигијене. Негујмо здравље! Васпитајмо вољу! Вршимо добра и корисна дела! Вежбајмо се у душевном спокојству! Вршимо усрдно своје дужности! Будимо свагда оптимисте! Одбацимо сваки песимизам! Тако можемо остварити срећу у животу.

Ново дете по др. Марији Монтесори

Ида Руњанин, наставница Грађ. школе у Винковцима

Данас је име г-ђе Монтесори познатије, раширеније од велике пропагандистице љубави и васпитања новог нараштаја, конференсиера Елен Кејове, јер оно достиже и ван Европе, продире до америчких држава, њезине се идеје пренашају и по колонијама, те захватају готово цео културни свет. Коме није позната њезина метода, којом је из темеља разрушила стару формалистичку педа-