Učitelj

Обрада прве десетице 367

Тежина

Забавиља нареди деци да лопту покрену са стола тако да падне на земљу.

„Шта је било с лоптом»“ („Пала је на земљу ) „Зашто је пала2“ („Зато што је тешка“.) Забавиља узме оловку, па је баци на земљу. „Зашто је пала.“) („Зато што је тешка.“) „Шта је још тешкор“ („Камен, дрво, гвожђе.“) Каква је вуна2 (,„Лака.“) „Какав је папир“ („Лак.“) „Подигните лопту са земље! Како сте је подигли>“ („Лако.“) „Бисте ли могли да подигнете какву велику стену»“ („Не.“) „Зашто“ („Зато што је тешка).“

Обрада прве десетице

од Смиљке Теодосић, учитељице у Белошевцу

Рачун је готово најтежи предмет у основној настави. Он је за учитеља једна велика брига, а за децу један велики терет. Те бројке, које је човек хиљадама година стварао, то незанимљиво додавање и узимање, тешко је за децу. Зато учитељ мора имати вештине, којом ће рачунску наставу деци омилити.

Прва десетица, по тешкоћама с којима је деца схватају и по својој важности за даљу рачунску наставу, захтева озбиљну учитељеву пажњу. Ја сам зато обради прве десетице поклонила сву своју пажњу и дошла до резултата, које у обради ове теме саопштавам. Неколико методичких напомена

1. Дена схватају свет преко чула. Зато се обрада прве десетице мора вршити на стварима. При томе детету је потребно да види, пипа и покреће предмете, које математички схвата. Дете не броји само чулом вида. Оно броји и својим покретима руке, осећајима глаткости и храпавости што их прима руком и тежином коју осећа. Известан број деце, ма да не тако велики, добија рачунско знање чулом слуха. Отуда се и на ово чуло мора обратити довољна пажња.

Између методичара бројача и методичара посматрача води се спор око постанка бројева. Једни мисле да се до једног броја (количине) долази бројањем, други посматрањем. Једни су на темељу ове своје мисли градили вештачка средства за бројање, други за посматрање. Ови други створили су тако зване бројне слике, подесне за посматрање.

За нас, учитеље, решење овог питања није тако важно. Нама изгледа да је рачунање на стварима изнад свега другог. Живот"