Učitelj

Вештине у америчким осн. школама 539

У трећој години употребљавају лењир, подељен на четвртине, а уз то шестар и троугаони лењир. Већ тиме се деца практично упознају са геометријским облицима, као: кругом, троуглом и терминима: лук, радиус, диаметар. Предмети начињени од картона и сламе више су сложени и захтевају више пажње и умешности.

У четвртој години деца продужују са употребом картона. Предмети за израду су још сложенији а лењир је већ подељен на осмине. При састављању украса, деца долазе врло често на разно израчунавање и бројање, чиме се опет у многоме помаже аритметици. Од сламе и прућа деца плету котарице разне величине и облика, за своју разнолику употребу.

Почињући с- петом годином, ученици и ученице се деле на специјална одељења ручног рада. У петој и шестој години, ученице уче шивење, а у седмој и осмој години кухињску вештину. Ово последње предају учитељице, одређене нарочито и специјално за тај посао, због чега свака школа мора имати кухињу и сав потребан кухињски прибор.

У шивењу је учињен врло добар избор у програму и начину рада, а ученицама се бесплатно даје материјал, од кога оне праве корисне и за себе врло потребне ствари. Кухиња, исто тако има, својим избором програма и начином обраде, неподељене и опште симпатије свих посматралаца, који се радом у њој интересују. Девојчицама је рад у кухињи права свечаност, а плод њихових напора, који оне саме употребљавају за себе, служи им као извор њиховом бескрајном задовољству, које доцније пређе у самопоузданост у том пословању.

Дечаци, такође, имају специјалног наставника, почев од пете године. Раде често у разреду, у вези са наставом осталих предмета, али више раде у школским радионицама. Сав тај посао је тесно везан са цртањем, скицирањем и планирањем. Планове у почетку састављају на хартији, па их потом преносе и изводе на дрвету.

У петој години, ученици раде ножем и употребљавају у раду прав гвоздени лењир, троугаоник, метар и шестар. У шестој, седмој и осмој години рада, употребљавају се и тестера, турпија, длето, чекић, ренде, тезга и ексери — све у разним димензијама — а доцније се поступно све више проширује употреба тих алатки, с додавањем разних врста рендета, бургија и других потребних алата.

Особита је пажња обраћена у последњој години на то, да се ученици оспособе у слободној и самосталној употреби и припреми алата: оштрити их, комбиновати, склопити их и расклопити, као и навикавању одржавати их увек у добром и исправном стању. Поред тога, од ученика се, у том времену тражи и већа пажљивост и оригиналност у раду. Састављање модела за украс или школске потребе, учила, апарате и разредни намештај,