Učitelj

90 Др. Станко Гогала

су већ у толико у колико се човек обазире на духовни садржај објективних ствари и у колико су доживљаји човека у сагласности са упознатим духовним предметима.

Исправност личности пак садржи још јемство, да ће се поменуто тражење и стварно извршити, јер ова исправност јесте нарочита душевна сила која човека трајно сили, да сам оцењује свој рад те да су његови доживљаји и његово делање исправни. Исправност се дакле оснива на упознавању духовних чињеница, вредности и дужности. Ово упознавање пак је тако присно и непосредно, да већ од њега произилази нарочита душевна сила која сили човека, да исправно ради. Ова душевна сила је сасвим унутрашња и зависи од дубине и присности упознавања духовних ствари. У колико личност ради у духовном правцу, у толико је њезин рад и исправан. На тај начин је дакле исправно деловање смисао духовне управљености.

Одмах се покаже да је исправност, и за учитеља који жели постати личност, најважнија душевна особина. Разлози за ово тврђење углавном су ови: 1) Исправност је вредност сама по себи и већ сама одликује онога, чија је душевна особина. 2) Учитељево доживљавања и деловање морају већ с обзиром на његов рад у школи бити исправни. Његов образовни рад, којим посредује сазнање нових објективних истина и вредности, мора бити исправан, јер иначе овај рад нема успеха, него је чак лош пошто деца не добијају правога и истинитога образовања. 3) Поред тога пак васпитни рад у школи тражи од учитеља највећу меру исправности, јер суштина васпитања је у томе, да се пробуде у деци овакви доживљаји који утичу на исправна доживљавања и равнања. Исправност је дакле коначни циљ васпитања. Исправност пак ученици неће осећати и доживети као вредност, ако учитељ није узор у томе како треба свој живот, душевни и телесни, уредити с обзиром на исправност и законе. 4) Учитељева педагошка дужност пак није извршена само са радом у школи. Јер учитељ није само учитељ омладине, него он мора бити и вођа целе своје околине и мора остати вођа омладине и онда, кад се исписала из школе и прешла у озбиљан живот и у своја звања. У том животу почиње наиме стварна страна живота који показује много нових и неразрешених питања која треба разрешити. Ово решење пак мора бити за живот добро и право. Баш ради тога треба људима неко, који ће им показати право решење и то на тај начин, да ће