Učitelj

'96 Др. Станко Гогала

и најбоље се види у томе, да постанемо приступачни за све оно, што нам ауторитет пружи као и за сва његова упутства. Због тога је ауторитет таква личност која у животу и стварно нешто значи, пошто друга лица стварно иду за њоме и у своме животу признавају њезин утицај. Тако постане ауторитет и идејни вођа. Ово пак значи увек почетак новог идејног или животног покрета, који може подићи ступањ културе и исправности човека и живота. Пренесимо сада још ову последицу душевног живота личности на учитеља. Одмах осетимо да смо већ из овог схватања личности дошли до појма учитељ. Зар није личност, која постане ауторитет, и у коју имају други људи поверење и коју слушају "те на тај начин она постане почетак новог покрета, већ сама по себи то што треба да буде учитељр Дабоме, не учитељ само у оном уском школско-званичном значењу; него у значењу оног појма и идеала учитеља, који треба да је прави вођа све своје околине, омладине и одраслих. Тако смо дакле здружили појам личности са појмом учитеља и можемо казати да је личност неминовно вођа и учитељ. Из овога пак произилази за нас обрнути захтев: сваки учитељ треба да је личност и тиме већ сам по себи и вођа. Шта је наиме лешше, и у чему може учитељ имати веће „лично задовољство него у томе да му се околина сасвим поверава. Највеће задовољство за свој рад пун пожртвовања има учитељ у осећању да га деца радо слушају и са љубовљу прате његов рад, јер имају у њега потпуно поверење и јер су постала душевно зависни од њега. Учитељ сада осећа да је лично ненакнадив, унстину потребан и да од њега зависи да ли ће неки рад успети или не. с Из овог поверења деце и одраслих у учитеља, који је личност, развије се његов ауторитет. Ова душевна црта га дигне изнад других, тако да они осете, да он својим душевним спо„собностима стоји над њима и да је упознавање помоћу њега исте вредности као што је непосредно и сопствено упознавање. Тако постане учитељ ауторитет по својим сопственим вредностима и „способностима, а не због тога, што су га више власти поставиле за ауторитет. Истина је пак, да је онај рад, који учитељ мора да изврши ако жели постати ауторитет, веома тежак и напоран; али због тога је и онај доживљај, кад учитељ осети да није нелотре„бан, него да је важан фактор, и да су његови савети издашни, те да их околина прима и да ради по њима, тако леп и вредан свих