Učitelj

Морално васпитање детета 331

томе, што је стара школа обраћала већу пажњу интелектуалној страни ученика. Међутим, она је васпитање воље и душе детиње препустила дому и улици. Модерна педагогија и нова школа сматрају као један од најважнијих задатака својих да пронађу прелазе и путеве који ће више одговарати законима детињега развића. Мако данашња школа има важне задатке на пољу културнога подизања народне заједнице, ипак међу њима може се убројати један посебан, по својој важности нарочито истакнути задатак: да својим ученицима пружи добро морално васпитање. Оно по својој важности и значају за будући живот учеников заслужује пуну пажњу и настојање да се изврши како се најбоље може. Морал нашега друштва је од толиког значаја за опште благостање да се тим питањем морају нарочито бавити наше школе и учитељи.

Кроз школу пролази наш будући грађанин, члан друштва, те школа не може избећи ни најмањи део одговорности, ако каснији животни путеви одведу дете у неморал, злочин и казамат. Баш због тога ту се показује и сва тежина и деликатност овога школскога рада. Ето зашто држимо да није претерано рећи да школа мора дати један морал бар утолико, да послужи као ваљана основа за сав доцнији морални развитак. Стога од првога дана, када дете ступи у школу, доносећи собом све природне и стечене особине и навике дотадашњега свога живота, треба да настане један непрекидан васпитни однос са изричним моралним карактеристикама. Тај однос мора бити у свакој прилици: у учионици, на игралишту, у радњама и манифестацијама и свуда где се наставник и ученик срећу. Са колико ће се успеха ово чинити у данашњим приликама у многоме зависи од наставникове личности.

Морал школе заиста је карактеристичан за сваку школу, те би корисно било да у том правцу формиране идеје продру међу наше учитеље, да ово питање привуче пажњу и уопште да се појави као питање, на коме се сарађивало, прибирала искуства и стварао систем који би био значајан за нашу школу и наше друштво. Постоји потреба једнога систематски израђенога упутства за цео поступак у моралном васпитању у овом правцу, где би ова важна школска делатност, остављена данас учитељу, да сам бира путеве на основу општих педагошких начела, добила једну јасну израђену форму.