Učitelj

Писмено рачунање у основној школи 349

жину. Оно стоји изоловано у неком куту свести и зато није никакво чудо што га, само после шестомесечног непрактиковања, сасвим нестане из главе. Излети из свести и дете га својим сопственим снагама не може повратити никад.

Јасно је, дакле, да незнање и неумешност у писменом рачунању долази као резултат наставне методе, која врло често и сад влада. Она не постизава свој циљ и зато се мора заменити другом. Којомг Природном и за децу схватљивом методом. А природна је метода она, којом су људи дошли први пут до писменог рачунања. А они су до тога дошли једним логичним путем на основу усменог рачунања. Кад изузмемо људе који свакодневно практикују писмено рачунање и оне са средњом и вишом школом, код којих су рачунске операције, дугим извођењем, прешле у крв и месо, писмено рачунати, увек и у свако доба, може само онај, који је до те вештине и умешности дошао ЛОГИЧКИМ путем и с разумевањем.

Стога, ако хоћемо да децу основне школе стварно обучимо у писменом рачунању, ми морамо поћи логичким путем и редом. Па онда пуним и свестраним предочавањем морамо увести децу у суштину писменог рачунања, тако да све што деца раде, да рале с разумевањем.

Ми ћемо овде изнети најглавније моменте наставног постлупка, који већ неколико година парктикујемо у школи, а који децу води разумевању и потпуном усвајању писменог рачунања. Али, пре свега, да напоменемо, да је, за правилно схватање и трајно памћење механизма писменог рачунања, нужан предуслов: добро савладано и извежбано усмено рачунање. Без усменог рачунања нити се може ући у суштину и схватање писменог рачунања, нити се може савладати и изводити његова техника. То нарочито наглашујемо, јер има наставника, које врло често 06мане факат што деца брзо и лако упамте шаблоне писмених рачунских операција, па после кратког и површног усменог рачунања одмах прелазе на механичко извођење писменог. Резултат таквог рада јасан је: по свршеној школи писмени механизми се забораве, а пошто лако и рационално усмено рачунање није учено, извежбано и савладано, деца, омладина, људи рачунају тешко, споро и примитивно, као да нису ни ишли у школу. Зато се правилно и с разумевањем, логичко усмено рачунање мора радити и изводити све дотле, докле год деца не буду била у