Učitelj

102 Јован Милошевић

Насилно угушивање оних емоција које су припадале још примитивном човеку, у различита доба детињства ствара од детета старца и изазива дубоко изопачење личности. Непроживљене у своје време природно примитивне емоције стварају у току живота психопатску конституцију. Заступници старих школа извесног типа који се одликује систематским угушивањем природно-примитивних емоција код деце, у већини случајева тиме стварају код њих дубоку неравнотежу личности.

Емоције се објективирају у сликама фантазије. Фантазија прима и објективира и најмање нијансе и промене у емоционалном животу.

Сад ћемо објаснити шта је принцип периодичности или одмењивање емоција. Тај принцип значи да многе емоције сазревају у извесном узрасту, а затим се мало помало гасе. Тај принцип утврђује и смењивање страсти, интереса и тежњи у току човековог живота. Али се он јасно изражава у детињству, и то онда када је најинтензивнији психофизички развитак и растење човеково. Сваки нов ступањ развића измењује емоционалну сферу детета: једне се емоције гасе, друге појављују а неке развијањем и сазревањем мењају свој карактер, интензитет и правац. Значај овог принципа добија се у вези са основним биогенетичким законом. Примитивне емоције у нормалне деце одликују се тиме што имају превласт над осталим. Јављају се само у извесном периоду детињства, после кога се или сасвим гасе или се коректно мењају.

Емоције имају свој пут развића: од најнижих животињско-примитивних форама пењу се до највиших социјалноморалних. Слике фантазије раних периода детињства, у брзом темпу само, обнављају атавистичке човекове склоности, његов заједнички живот са зверињем и борбу са њима. У фантазији овај се моменат открива у доживљајима разбојника, мистичних сила, вештица, киклопа итд. Доцније, ове се слике постепено губе заједно са емоцијама које су их створиле.

Уколико је дете даровитије тим ће се лакше и брже да преживе ове примитивне емоције, па ће се раније и да појаве емоције вишег реда. Али и ова као и остала деца прелазе све етапе развитка емоционалног живота, ма да даровитија брже од недаровите.

На тај начин принцип периодичног јављања допушта нам да помоћу фантазије упознамо ток развитка емоционалног живота дечјег, степен њихове обдарености и ступањ емоционалног развитка у моменту испитивања.

Е 9 Принцип замењивања. Емоције које треба да се појаве замењују се другим сродним, сличним или блиским по