Učitelj, Jan 01, 1934, page 10
380 Живојин Ђорђевић
појединости, занемари оно што је главно, целина, уређивање, прегледност материјала. Таква несистематисана настава хаотична је те иза ње (и онда када привлачи децу) не остаје ништа у дечјој глави. Друго је огрешење у томе кад се место посматрања природних објеката употребљавају њихови графички претставници (слике и друго). Употреба завичајних збирки слика у стварној настави могућа је и корисна (има нарочити циљ) али тада оне морају бити тако приређене да претстав„љају неку целину завичајног живота. Таквих слика ми немамо а страна су издања неупотребљива пошто претстављају један страни завичај.
Ш
1 Редовна, права настава земљописа почиње у Ш разреду. И ова се настава може поделити у два дела: један елементарни и други систематски. Елементарни део обухвата поступно упознавање елемената из којих ће се састојати доцније системат«ско изучавање. Као и општа припрема за наставу почетног читања и писања тако и ова земљописна припрема треба да траје око три месеца или нешто дуже. Елементарни део наставе земљописа у Ш разреду обухвата оно што нам нови програм предвиђа под 1, 2,9, фи 6:
„1. Познавање, сређивање и утврђивање земљописних појмова, добијених у првом и другом разреду у стварној настави.
9. Упознавање земљописних знакова који претстављају земљиште и предмете на њему.
3. Видик. Стране света. Сунце. Географски објекти: равница, брежуљак, брег, брдо, планина, пећина, долина, клисура, извор, поток, речица, река, језеро, море, залив, острво, полуострво. Саобраћајна средства: путови; животиње, кола, железвица, бродови, трамваји, аутомобили; аероплани; пошта, телеграф, телефон и радио.
4. Прво се упознаје место становања и најближа околина.
5. Завичајна бановина: положај, границе, облик земљишта, воде и реке, клима, производи, становништво (живот, занимање и вера), већи градови, знатнија историјска места, биљни и животињски свет, руде и минералне воде, саобраћај, школе, управа.
6. Вежбање ученика у разумевању и читању земљописних карата.
7. Остале бановине: назив и седиште банске управе.
8. Појам о држави: назив, грб и застава, Краљ, влада, управне власти — све укратко.“ —
Уређеност ових тачака није на своме месту, а нарочито "тачке друге. Старији ред био је овај: 1, 3, 2, 6, 4; још боље је 1, 4, 3, 2, 6, пошто тек упознајући наше „место становања и