Učitelj

62 Јов. П. Јовановић

од ситнијих и сложенијих писмена, што иде врло лако, кад су деца у првим лекцијама довољно извежбана у познавању и разликовању основних облика свакога појединога писмена.

Овакву израду првога дела буквара захтева још један значајан разлог, а то је обука деце у употреби великих почетних писмена.

Код овога типа штампаних слова, који се назива феникс, и која су састављена из једноставних црта, велика и мала писмена разликују се само по величини, а не и по величини и по облику, као што је то код штампаних слова осталих типова. Због тога се деца могу једновремено обучавати и у употреби великих почетних слова. Али наши буквари нису тако израђени, па су због тога у првоме делу буквара исписане малим почетним писменима и оне речи, које се пишу великим почетним писменом, па се доцније у нарочитим лекцијама обучавају у познавању, разликовању и употреби великих писмена, а то су два посла.

Овакво обучавање деце у познавању, разликовању и употреби великих писмена, како се оно изводи у нас, нема ни у којој другој напредној земљи, већ су буквари у свима напредним земљама израђени тако, да се деца једновремено обучавају иу познавању, разликовању и употреби великих писмена, па сеи због тога штива и првоме делу буквара израђују из овога типа слова, код кога се велика и мала писмена не разликују по облику већ само по величини.

Врло значајна мана наших буквара је и у томе, што су подешени тако, да се почетна настава читања и почетна частава писања изводе једновремено или упоредо. То је стара мана наших буквара, која се већ 50 година преноси из старих буквара у ове, па је она пренета и у све наше најновије букваре.“)

Читање и писање су две сасвим разнородне вештине, стога. кад се деца једновремено или упоредо обучавају и у једноји у другој вештини, онда је то превелико оптерећење за слабе дечје моћи, а последица тога бива то, да се онда деца не обуче добро и темељно ни у једној ни у другој вештини. Због тога се у школама свих напредних земаља обука деце у читању и обука у писању изводе подвојено.

Оваква израда буквара у нас правда се тиме, што су наши буквари подешени тако, да се ове две обуке могу изводити и подвојено, ако се то хоће, али се у томе и таквоме правдању јасно огледа несхватање и неразумевање посла.

Подвојено обучавање деце у писању по тако подешеним нашим букварима је немогуће, односно било би нерационално, јер се томе противи основни принцип методике ове наставе, а то је принцип поступности у настави, који се нипошто не сме пренебрегнути. Прва обука деце у читању и писању не може се рационално и методички изводити по једном истом реду писмена, или по једној истој групацији писмена.

#) При изради некојих наших најновијих буквара латиницом ова је мана отклоњена.-