Učitelj

270 Мао Гоугак

тима, где анемична и слабуњава деца великих градова проведу по неколико месеци уз слободну наставу на чистом ваздуху. Нарочиту пажњу педагошке јавности пробудили су школски покушаји: Дом детињства у Крнском, Слободна школа рада у Кладну, Масарикова основна и грађанска школа при Батиној фабрици у Злину, покушаји учитеља Мужика и Седлачкове у Прагу, Метода Кубичека у Великом Мезежичу и многи други. Васпитни и наставни принципи у овим чешким опитним школама су индивидуално и социјално васпитање, оплемењивање осећања, вежбање воље и разумна контрола радњи. Васпитници се припремају за живот у сагласности са развитком свих урођених интереса; изрази и манифестације тих интереса је мануелна, интелектуална, уметничка и друштвена делатност. Дисциплина има сврху, да ослободи и у исто време дисциплина је тело и дух. Морална одговорност се вежба у раду и дужностима према школи, општини, држави и народу. — Исто тако и чешка педагошка литература је богата делима, која обрађују школску реформу.

У Бечу је преузео смели покушај познати педагог и социјални реформатор Глекел. Његовом иницијативом принципи радне школе примењени су у већини бечких основних школа, а затим принцип индивидуалног и социјалног васпитања и принципи диференцијације с обзиром на физиолошке и психолошке способности и диспозиције ђака. Бечко народно школство достигло је у техничком, дидактичком и материјалном погледу високи ступањ, те је служило за узор и предмет студирања педагошких кругова из многих страних земаља. На жалост, социјална и политичка реакција у последње време срушила је многе корисне новине и школу вратила традиционалном клерикалном духу, који је њоме владао у предратним временима.

егашга га дјеси 1 заугетепа редавооа — да Маје Гоггава —

Код ројахе дјесић Кпрса „Рјесе МеНкос 5еја“ 1 „Огигђе Реге Кугдсе“ род Копас ргобје софте, Фођго је гекао једап рпкалуас рп осјепјуапји зротепшћ дјеја:

„Модегпа редасог ја зе иргауо Каратпо родидага за тодегпошт Шегаштот. (Џ тодегпој зе Шегаћшт пе 1г5јесама !епдепаја, по опа пе зпије 1: да Ђиде пазПпа, ако Шегашга ћосе да дјејије. Такуа је ! тодегпа редасог а. Опа је паге па, а и Тот зуот та тек пот папи Кпје зе иједпо пајјасе дјејомапје.“ Разас и «от рпкаги !де 1 даје, ра уе::

„Ме тоде да ђиде дођаг рззас ха дјеси опај, Кој; иједпо је 1 дођаг редасосг. Озшт (оса уаХпо је, да Фођаг редарог Ђидел заутетеп редасог, јег се зато Тако тос! да биде 1 дођаг 1 заугетеп