Učitelj

Етичке норме богомпла 297

виде мало дете, гадили су се као сваког смрада, окретали се, пљували“ (55). Но, кад имамо толико много познатих чињеница, специално за босанске богомиле, да су сви њихови поступци били прожети љубављу према ближњем, да су били готови да се жртвују за добро, како можемо поверовати таквим тврдњама»

Право објашњење негативног односа богомила према рађању деце треба тражити у потцењивању човечијег живота. Зар има смисла да се стварају деца, кад ће их пре или после рат или глад да зграбирг И данас статистика нам доказује, да се за време великих друштвених невоља: рата, глади и др. рађање смањује до крајњег минимума.

Ш Друштвени морал

14. Поштовање човечије личности. Богомилство није било религиозна секта. Своје учење оно је позајмљивало од учења разних секта, које су биле пре њега распрострањене на Балканском Полуострву. Но од тих секта оно се разликује врло много, да не може да се сматра као секта Пре свега оно се корактерише својим социалним значењем. Оно није само философско-религиозно учење, но је пи социални Покрет са идеологијом справедљивости и човечности која шолико далеко надмашује своје време, а тој идеологији многи данашњи напредни покреши треба да завиде. Оно је било носилац нове друшпивене ешике и идеологија за ново друшшвено уређење и за нове односе међу људима. На прво место је стављена дужност да буде поштована човечија личност, независно од тога, којој друштвеној категорији она припада. Жена, роб, заштићен или полуобесправљен „слободан“ сељанин, сви унижени, осигурани и одбачени бивају изједначени један с другим. У лагумима и скривницама, далеко од сенке друштвене власти и постојеће друштвене деобе, роб и властелин били су равноправна браћа. Властелин се исповедао пред својим робом и пред сељанином који живи на његовој земљи.

15. Богомили су одрицали власт. „Да се влада“ то је значило за њих да се служи сатани, да се овековечава његово царство ропства над људима. Човечија власт се распростире само над материјом, т.ј. само над телом, а не и над човечијом душом. А власт над материјом дата је од сатане. Власт је била сматрана као унижавање личности и човечанског достојанства код других. Богомили су учили своје „да се не потчињавају својим господарима“, тврди Козма (58). Уједно са одрицањем власти, богомили су одрицали и хијерахијски пи аутократски дух световног и црквенег уређења. То је била реакција против сузбијања рађања демократизма у Словена. Но богомили су се делили на савршене и ириправнике. Зар и код њих није било хијерархије» Не, јер савршени су били сматрани само као приближни Богу, али они нису имали никакву власт над приправницима.

16. Противници кажњавања, принуде и насиља, богомили су одрицали причињавање смрти. Они су били не само против на-