Učitelj

628 Јов. П. Јовановић

Учитељ: Да, реч ја, има два гласа, глас ј, и глас а, и кад се она отегнуто изговори ј...а... онда се прво изговори глас Ј, па затим и глас а, али ко уме да каже: како се та два гласа у тој речи изговарају не један по један, већ оба одједном>

Ђаци одговарају: Оба гласа одједном изговарају се ја,

Потом Учитељ напише на школској табли крупним штам-

паним писменима ту исту реченицу и а ђаци то посматрају.

Почетно слово написано је великим словом стога, што се деца једновремено обучавају и у употреби великих слова. Осим тога прво је слово написано белом кредом, а друго црвеном кредом, да би их деца могла лакше разликовати.

Да би се код деце створили јасни појмови о говору и писању, или о изговореној речи и написаној речи, учитељ објасни: да се речи у говору изговарају гласовима помоћу уста, и да се то зато назива усмени говор, а кад се реч хоће да напише, онда се гласови из којих се реч састоји обележавају писаним знацима, да зато сваки глас има и свој знак, и да се ти знаци, којима се бележе или означавају поједини гласови у речи, која хоће да се напише, називају слова или писмена.

После овога прелази се и на другу анализу написане Ма

реченице на школској табли, која се назива оптшичко-графичка анализа, по што се она односи на оно што се види кад се ова реченица графички изражава.

Учитељ пита: Шта је написано на школској табли» Ђаци: На табли је написана реченица Ја Учитељ: Колико има написаних речи у тој реченици» Ђаци: У њој има написана само једна реч. Учитељ: Нека ту написану реч изговори Петар, Милан, Олга.

Прозвани ђаци изговарају написану реч а. Учитељ: Са колико је знакова написана та реч пе Ђаци: Написана је са два знака. Учитељ: Ко уме да каже: зашто је реч «а написана са

два знакаг Ђаци треба да одговоре: зато што реч ам сеона

изговори, има два гласа, глас ј, и глас а, па кад се она хоће да напише, онда се та два гласа у њој бележе или означавају писаним знаковима, а ако то ђаци не умеју да кажу, онда се ђаци учитељевим питањима доведу до тога да схвате и разумеју: да се на-

писана реч Ја бележи или означава са два писана знака зато,