Učitelj

730 „Љубица Јовичић

бегавајући све што изгледа као учење празних облика има да унесе живости и живота, те да постане пријатан рад свију ученика заједно са учитељем.

Оно већ давно признато начело да се из примера траже појмови и правила свакоме је познато и не треба га овде поново наглашавати. Али није свеједно какви ће се примери узимати за рад са децом. Примере који успављују дух и према којима су деца више или мање равнодушна, као што су: „Табла је црна“, „Зид је бео“, „Ђак учи“, „Птица лети“, треба да замене други, који ће га будити и оживљавати. Дечје искуство доста је богато да пружи довољно градава за рад. Ту има материјала да пробуди дечје мисли и да децу стварно заинтересује.

Ван сваке је сумње да много зависи од учитеља, од његове способности и умешности. А он не сме никад губити из вида да је интензивна дечја сарадња овде, као и свуда, правилни начин.

Потреба остварења идеје рада јако се осећа и при упознавању са природним предметима и појавама. Стручни посматрач у извођењу ове наставе моћи ће лако да уочи Тасивну очигледност. Призори су у највећем броју случајева исти: учитељ показује објекат и истиче његове карактеристике; или изводи какав опит и указује на појаве које треба запазити. Такав пут није свакако прави пут. Правилан педагошки поступак био би онда кад би наставник управљао тако да ученици, посматрајући детаљно предмет, сами налазе његове особености и да сами извлаче закључке из појава и чињеница.

Упознавање са природом условљено је непосредном везом са њом и личним радом у њој. Само кад деца буду у разно доба године вршила посматрања у воћњаку, на њиви, у шуми, бићеим јасне промене које се тамо збивају. Тек кад буду посматрала сунце у разно доба дана у години, увериће се о његовом кретању и разумеће дужање и краћање дана. Да су биљци као први услови за опстанак потребни светлост, храна и топлота. разумеће кад се упоређењем биљке која се развијала под тим условима и друге лишене тих погодаба, буду о томе сама уверила. Мерење топломером показаће им температуру здравих људи и промене кад наступи поремећај здравља. Сталним мерењем топлоте у учионици и напољу упознаће односе између цифара и температуре што оне означавају. Сва учења о припремању градине за сејање и о разним радовима само су некорисно оптерећивање деце ако знања о томе не буду непосредно израсла из практичног рада у градини.

Да и настава завичаја неодложно тражи активну очигледност · опште је уверење. Па ипак, то што се теоријски убедљиво понавља, у практичном раду врло често се 3 боравља.

Овога пута прелази се преко свих појединости тога питања, пошто је већ на датом месту о њему било доста говора. Али се и овде мора поново указати на важност личног посматрања и искуства као на основицу за доцније схватање земљописног градива и за читање географских карата.